У статті на основі систематизації та аналізу літературних джерел і передового практичного досвіду, визначена ефективність впливу туристсько-краєзнавчої роботи на формування моральних якостей молодших школярів. Подано структурну модель формування моральних якостей учнів 3-4 класів у процесі туристсько-краєзнавчої діяльності, яка забезпечила комплексний підхід до розв’язання поставленої проблеми. Вивчення й аналіз психолого-педагогічної літератури, зарубіжного та вітчизняного педагогічного досвіду з досліджуваної проблеми, результати проведеного діагностування дали змогу визначити такі педагогічні умови формування моральних якостей учнів 3–4 класів у процесі туристсько-краєзнавчої діяльності: особистісно зорієнтоване виховання моральних якостей учнів у процесі туристсько-краєзнавчої діяльності; урахування вікових та індивідуальних особливостей і особистісних якостей молодших школярів у процесі туристсько-краєзнавчої діяльності; комплексний підхід до формування моральних якостей учнів у процесі туристсько-краєзнавчої діяльності; взаємозв’язок навчальної, позакласної та позашкільної туристсько-краєзнавчої діяльності; вдосконалення змісту виховної роботи з формування моральних якостей учнів у процесі туристсько-краєзнавчої діяльності; спільна робота школи і сім’ї щодо формування моральних якостей молодших школярів у процесі туристсько-краєзнавчої діяльності.
На основі проведеного дослідження встановлено, що ефективність формування в молодших школярів моральних якостей у процесі туристсько-краєзнавчої діяльності забезпечується: особистісно зорієнтованим вихованням, яке передбачає активну участь у виховній роботі кожного учня з урахуванням його вікових особливостей і особистісних якостей; комплексним підходом до виховання в учнів початкових класів моральних якостей на уроках, в процесі позакласної і позашкільної роботи та спілкування з батьками.
In the article, based on the systematization and analysis of literary sources and best practical experience, the effectiveness of the influence of tourism and local history work on the formation of moral qualities of younger schoolchildren is determined. A structural model of the formation of moral qualities of students of 3-4 grades in the process of tourism and local history activities is presented, which provided a comprehensive approach to solving the problem. The study and analysis of psychological-pedagogical literature, foreign and domestic pedagogical experience on the researched problem, the results of the diagnostics made it possible to determine the following pedagogical conditions for the formation of moral qualities of students of grades 3-4 in the process of tourism and local history activities: personally oriented education of moral qualities of students in the process of tourism - local history activities; taking into account the age and individual characteristics and personal qualities of younger schoolchildren in the process of tourist and local history activities; a comprehensive approach to the formation of moral qualities of students in the process of tourism and local history activities; the relationship between educational, extracurricular and extracurricular tourism and local history activities; improvement of the content of educational work on the formation of moral qualities of students in the process of tourism and local history activities; joint work of school and family on the formation of moral qualities of younger schoolchildren in the process of tourism and local history activities. On the basis of the conducted research, it was established that the effectiveness of the formation of moral qualities in younger schoolchildren in the process of tourism and local history activities is ensured by: personally oriented education, which involves active participation in the educational work of each student, taking into account his age characteristics and personal qualities; a comprehensive approach to the education of primary school students in moral qualities in lessons, in the process of extracurricular and extracurricular work and communication with parents.