У статті розкрито питання використання казки в навчально-виховному процесі як діагностичного інструментарію у роботі педагога та психолога. Для досягнення поставленої мети було визначено ряд завдань: висвітлення можливостей використання казки як діагностичного, прогностичного, виховного, профілактичного елементу у взаємодії з молоддю, молодими батьками учнів; продемонструвати важливість усної народної творчості у системі формування цінностей та проєктивного виховання; актуалізувати важливість формування стратегічного мислення у молоді. Дослідження було проведено з використанням методів теоретичного, емпіричного дослідження та загальних методів наукового дослідження.
У статті здійснено аналіз типових психічних та поведінкових розладів, які стають причиною змін у поведінковій взаємодії молоді. Проаналізовано дослідження вчених та етнографів щодо важливості казки у системі виховання особистості, що дозволило порушувати питання про новий підхід до тлумачення її змісту. Аналіз статистичних даних щодо випадків суїциду та категорій звернення молоді на онлайн платформи психологічної допомоги, спостереження за впливом метафори в індивідуальному консультуванні, дозволили зробити припущення, що казка є важливим інструментом декодування інформації про світобудову, становлення особистості та передачу заповідей Біблії. Екзистенційні пошуки героїв казки є уособленням становлення особистості впродовж її життя. Казка «Рукавичка» є яскравим прикладом демонстрації розвитку людини впродовж онтогенезу, її спроби зберегти актуальні духовні, моральні та світоглядні позиції. У висновках узагальнено важливість казки як інструменту, що казка зменшує дистрес розлуки, покращує процес повернення до соціальної взаємодії. Активне поєднання казки та сенсорної інтеграції здатне здійснити діагностичний, корекційний, просвітницький, виховний вплив на особистість.
The article discusses the use of fairy tales in the educational process as a diagnostic tool in the work of a teacher and psychologist To achieve this goal, a number of tasks were identified: to highlight the possibilities of using fairy tales as a diagnostic, prognostic, educational, and preventive element in interaction with young people and young parents of students; to demonstrate the importance of oral folk art in the system of value formation and project-based education; to actualize the importance of forming strategic thinking in young people. The study was conducted using theoretical, empirical, and general research methods. The article analyzes typical mental and behavioral disorders that cause changes in the behavioral interaction of young people. The research of scientists and ethnographers on the importance of fairy tales in the system of personal upbringing is analyzed, which allowed raising the question of a new approach to the interpretation of its content. The analysis of statistical data on suicide cases and the categories of youth access to online psychological assistance platforms, as well as the observation of the influence of metaphor in individual counseling, allowed us to assume that the fairy tale is an important tool for decoding information about the universe, the formation of personality and the transmission of the Bible’s commandments. The existential searches of the fairy tale’s characters are the personification of the formation of a personality throughout his or her life. The fairy tale “The Mitten” is a vivid example of demonstrating human development during ontogeny, his attempts to preserve relevant spiritual, moral, and worldview positions. The conclusions summarize the importance of fairy tales as a tool that provides an opportunity to create a metaphor for one’s own life. A fairy tale reduces the distress of separation, minimizes the influence of destructive thoughts, improves the process of returning to social interaction, enhances the ability to resume social activity through known actions, restores trust in parents and others, and strengthens the importance of cohesion. The active combination of fairy tales and sensory integration can have a diagnostic, corrective, educational, and uplifting effect on the individual.