У статті доведено, що особистісно-орієнтована освіта, демократичний, вільний, креативний педагог, керівник освітньої організації – підґрунтя для прогресивних соціальних змін, трансформацій, які так необхідні для сучасної України. Зроблено висновок, що авторитарний педагог вищої школи, керівник педагогічного організації не сприяє творчості, професійному розвитку та становленню студентів та членів педагогічного колективу. Авторитарний викладач, керівник в освітній організації негативно впливає не тільки на студентів, а й на колег, створюючи атмосферу конфлікту, недоброзичливості, формуючи негативну корпоративну культуру. Керівник-автократ одноосібно концентрує на собі усю інформацію, що необхідна для керівництва. На основі кількісного та якісного аналізу результатів анкетування, яке було проведено у трьох педагогічних університетах, було зроблено висновок, що більшості респондентів (77%) імпонує демократичний стиль. Визначено, що автократ не може фасілітативно впливати на колектив викладачів та студентів, вести педагогів до вершин професіоналізму; він посилює стресогенні ситуації, що веде до розчарування в професії, зневіри в особисті сили, постійної боротьби та страху за своє місце. До методів профілактики професійних деформацій віднесено полілог, дискусію, інтерв’ю, рефлексивну інверсію. Схарактеризовано викладача та керівника нового часу в педагогічному колективі як демократичного лідера, який створює контекст, що допомагає кожному суб’єкту освітнього процесу зрозуміти його місію: бачення, цінності, мету свого перебування в освіті. Відкритий лідер допомагає розкритися кожному в своєму колективі, розпізнати величезну кількість взаємодій, інтеракцій, креативностей що роблять педагогічну організацію привабливою та неповторною з ефективними комунікативно-діловими взаєминами, яка підтримує кожного та мотивує до творчої співпраці разом. Схарактеризовано справжнього лідера відкритої педагогічної організації, який вміє: налагоджувати зв’язки (виконання спільної роботи від якої отримуєш задоволення, ефективна комунікація, досягнення особистісної та професійної досконалості, як педагогічної цінності, орієнтація на розвиток особистості студента, який усвідомлює формулу, що транслює викладач: «Я – Людина Всесвіту»); підтримувати прозорість та співпрацю; бути чутливим до настроїв, емоцій колег та студентів; вірити в силу команди; будувати свою роботу на принципі довіри.
The article argues that person-centered education, democratic, free, and creative pedagogy, as well as the leadership of educational organizations, lay the groundwork for progressive social changes and transformations that are so necessary for modern Ukraine. It is concluded that authoritarian educators in higher education and leaders of educational organizations do not contribute to creativity, professional development, and the formation of students and members of the pedagogical community. Authoritarian lecturers and leaders in educational organizations negatively impact not only students but also colleagues, creating an atmosphere of conflict and hostility, shaping a negative corporate culture. An autocratic leader unilaterally concentrates all necessary information for leadership on themselves. Based on the quantitative and qualitative analysis of survey results conducted in three pedagogical universities, it was concluded that the majority of respondents (77%) prefer a democratic style. It was determined that an autocrat cannot facilitate a positive impact on the teaching staff and students, or lead educators to the heights of professionalism; instead, they exacerbate stressful situations, leading to disillusionment in the profession, loss of personal confidence, constant struggle, and fear for one’s position. Methods of preventing professional deformations include dialogue, discussion, interviews, and reflective inversion. The modern teacher and leader in the pedagogical community are characterized as democratic leaders who create a context that helps every participant in the educational process understand its mission: vision, values, and purpose of their involvement in education. An open leader helps everyone in their team to unfold, recognizing a vast array of interactions, interrelations, and creativities that make the educational organization attractive and unique, with effective communicative-business relationships that support and motivate each individual towards creative collaboration. A true leader of an open educational organization is characterized by the ability to: establish connections (engaging in collaborative work that brings satisfaction, effective communication, personal and professional excellence, as well as pedagogical values, orientation towards student development, understanding the formula conveyed by the teacher: “I am a Human of the Universe”); maintain transparency and cooperation; be sensitive to the moods and emotions of colleagues and students; believe in the power of the team; and base their work on the principle of trust.