У статті здійснено аналіз психолого-педагогічної літератури та довідникових джерел щодо визначення понять «ідентичність» та «національно-культурна ідентичність». На основі вивчення чинної нормативно-правової бази у сфері регулювання державної освітньої політики України було встановлено, що питання формування національно-культурної ідентичності особистості здобувачів початкової освіти набуває особливого значення, оскільки у молодшому шкільному віці дитина є найбільш сприйнятливою до емоційно-ціннісного та духовно-морального розвитку й виховання та формування у неї моральних якостей та громадянських цінностей. Уточнено дефініцію поняття «національно-культурна ідентичність особистості молодшого школяра» як процес ототожнення особистості учня молодшого шкільного віку з певною нацією, що втілюється в суб’єктивному відчутті ним своєї належності до національної спільноти на основі стійкого емоційного зв’язку, що виникає в результаті формування системи усвідомлених та реально існуючих уявлень та оцінок, ознак життєдіяльності нації диференційованого та інтегративного характеру, а також прийняття норм та цінностей, загальноприйнятих у певному суспільстві. Виявлено та схарактеризовано ключові завдання процесу формування національно-культурної ідентичності особистості молодших школярів, а саме: забезпечення соціалізації та виховання молодого покоління; збереження «колективної пам’яті»; виховання почуття патріотизму; та виховання толерантного ставлення до представників різних конфесій, меншин, рас, націй, осіб з особливими потребами. На основі узагальнення сучасних наукових розвідок, виокремлено ключові індикатори, які засвідчують про сформованість у молодшого школяра національно-культурної ідентичності.
Встановлено, що національно-культурна ідентичність особистості молодших школярів є структурним явищем, представленим чотирма складовими компонентами – когнітивним, емоційно-оцінним, ціннісно-орієнтованим та діяльнісним. Окреслено перспективні напрямки проведення подальших наукових розвідок з проблеми формування національно-культурної ідентичності особистості молодших школярів як компонента їх громадянської компетентності.
The article analyzes the psychological and pedagogical literature and reference sources regarding the definition of the concepts “identity” and “national and cultural identity”. On the basis of the study of the current legal framework in the sphere of regulation of the state educational policy of Ukraine, it was established that the issue of the formation of the national and cultural identity of the individual of primary education acquirers is of particular importance, since at the primary school age the child is most susceptible to emotional-value and spiritual-moral development and upbringing and formation of her moral qualities and civic values. The definition of the concept of “national and cultural identity of a personality of a primary school student” has been clarified as the process of identification of the personality of a primary school-age child with a certain nation, which is embodied in his subjective feeling of belonging to the national community on the basis of a stable emotional connection that arises as a result of the formation relative to a stable system of realized, realistically existing ideas and assessments, signs of the nation’s life activity of a differentiated and integrative nature, as well as the adoption of norms and values generally accepted in a certain society. The key tasks of the process of forming the national and cultural identity of the personality of a primary school children have been identified and characterized, namely: ensuring socialization and education of the younger generation; preservation of “collective memory”; fostering a sense of patriotism; and fostering a tolerant attitude towards representatives of various faiths, minorities, races, nations, and persons with special needs. Based on the generalization of modern scientific research, the key indicators that testify to the formation of the national and cultural identity of a primary school student are singled out. It was established that the national and cultural identity of the personality of primary school students is a structural phenomenon represented by four constituent components – cognitive, emotional-evaluative, value-oriented and active. Prospective directions for conducting further scientific research on the problem of forming the national and cultural identity of the personality of primary schoolchildren as a component of their civic competence are outlined.