У статті зазначено, що розвиток компетентності вчителів у початковій школі є ключовим аспектом у забезпеченні якісної освіти для молодших школярів. Компетентний вчитель здатний не лише передати знання, але й виховати в учнів критичне мислення, творчі здібності та соціальні навички.
Проаналізовано та визначено форми інформаційних технологій інноваційного методичного супроводу розвитку методичної компетентності учителів початкової школи (колективні та індивідуальні). Проаналізовано нетрадиційні форми науково-методичної роботи, які відповідають завданням підвищення професійної майстерності за умов реформування освітньої галузі. Встановлено, що процеси модернізації змісту освіти, нові пріоритети освітньої політики, зміна концептуальних орієнтирів стимулює пошук нових підходів до методичної діяльності; розробку системи методичної роботи в умовах інформатизації суспільства; визначення, апробацію та обґрунтування комплексу педагогічних умов підвищення ефективності методичної роботи у сучасних умовах. Визначено, що широке коло завдань методичної діяльності, характер її постійно обновлюваного змісту, а також рівень компетентності педагогічних кадрів, який також зазнає змін, потребують різноманітних інноваційних форм роботи. У процесі організації методичного супроводу розвитку науково-методичної компетентності вчителів початкової школи ефективними технологіями можуть бути: особистісно-орієнтовані; контрольно-оцінні; кваліметричні; інформаційні. Зазначено, що творчість в педагогічній роботі багато в чому залежить від тієї психологічної атмосфери, яка склалась у колективі, ставлення адміністрації до творчих педагогів і, безперечно, системи методичної роботи в освітньому закладі; розвиток компетентності вчителів початкової школи є фундаментом для створення якісної та сучасної системи освіти. Тільки через постійне навчання, взаємодію та підтримку можна забезпечити високий рівень викладання, що сприятиме формуванню успішних, творчих та соціально активних громадян.
Доведено, що науково-методична компетентність вчителів початкової школи є ключовим елементом, який забезпечує високу якість освіти, сприяє всебічному розвитку учнів та професійному зростанню педагогів.
The article states that the development of the primary school teacher’s competence is a key aspect in ensuring the quality education of younger schoolchildren. A competent teacher is able not only to impart knowledge, but also to educate students in critical thinking, creative abilities and social skills.The article analyzes and defines the forms of information technologies of innovative methodical support for the development of methodical competence of primary school teachers (collective and individual). Non-traditional forms of scientific and methodical work, which correspond to the tasks of improving professional skills under the conditions of reforming the educational sector, are analyzed. The forms of information technologies of innovative and methodical support for the development of the methodical competence of primary school teachers (collective and individual) were analyzed and determined. Non-traditional forms of scientific and methodical work, which correspond to the tasks of improving qualifications in the conditions of reforming the educational sector, are analyzed. It was established that the processes of modernization of the content of education, new priorities of educational policy, change of conceptual orientations stimulate the search for new approaches to methodical activity; development of the system of methodical work in the conditions of informatization of society; definition, approval and justification of a complex of pedagogical conditions for increasing the effectiveness of methodical work in modern conditions.
It was determined that the wide range of tasks of methodical activity, the nature of its constantly updated content, as well as the level of competence of pedagogical personnel, which also undergoes changes, require various innovative forms of work. In the process of organizing methodical support for the development of scientific and methodical competence of primary school teachers, effective technologies can be: personal-oriented; control and assessment; qualitative; informative. It is noted that creativity in pedagogical work largely depends on the psychological atmosphere that has developed in the team, the attitude of the administration towards creative teachers and, of course, the system of methodical work in the educational institution; the development of primary school teacher competence is the basis of creating a high-quality and modern education system. Only through constant training and interaction can a high level of teaching be ensured, which will contribute to the formation of successful, creative and socially active citizens. It has been proven that the scientific and methodological competence of primary school teachers is a key element that ensures high quality of education, contributes to the comprehensive development of students and the professional growth of teachers.