Актуальність статті зумовлена тим, що ми звикаємо до нової реальності, вчимося жити в нових умовах сьогодення. Пошук шляхів ефективної підтримки молодших школярів в умовах війни адже саме вони перебувають у дуже вразливому стані стає першочерговим завданням. Перш за все, це розвиток емоційного інтелекту. Тобто вміння розуміти свої емоції, управляти ними, а також розпізнавати почуття інших людей. Це допомагає не піддаватися надмірному стресу, знаходити конструктивні шляхи вираження емоцій і побудувати здорові стосунки. Щоб розвивати емоційний інтелект, важливо регулярно аналізувати свої почуття, відстежувати тригери стресу, вчитися заспокоювати себе в напружені моменти. Запропоновані нами в статті практики для молодших школярів допомагають знизити тривожність, навчитися відпускати негативні думки та емоції, знаходити внутрішню точку опори.
У статті розглянуто сутність поняття “емоційний інтелект”, що визначається як здатність усвідомлювати свої почуття та емоції, керувати ними, доносити до інших, а також вміння співпереживати. Визначено чинники, що негативно впливають на психологічне здоров’я молодших школярів у період війни. Особлива увага відводиться розвитку у молодших школярів резильєнтності як здатності чинити опір стресам та виявляти психічну стійкість. Резильєнтність молодших школярів визначається як низка адаптаційних здібностей, пов’язаних з емоційним інтелектом – здатністю дитини до швидкого переключення з негативних переживань до позитивних емоцій, здатністю до позитивного емоційного налаштування на подальше життя. Визначено, що ефективність діяльності з розвитку емоційного інтелекту молодших учнів в умовах війни, залежить від створення психологічних умов у загальноосвітніх навчальних закладах та усвідомлення педагогами необхідності цієї професійної діяльності. Проаналізовано науково-методичні праці щодо розвитку емоційного інтелекту молодших школярів, особлива увага приділяється практикам, які можуть підтримати дітей у подоланні емоційних проблем, спричинених війною. Запропоновано матеріали, що допоможуть підвищити рівень стресостійкості молодших школярів.
The fact that we are getting used to the new reality and learning to live in new conditions is determined in the article. Finding ways to effective support of primary students in war period, as they are very vulnerable, is a main priority. The development of emotional intelligence (the ability to understand and control one’s emotions and feel the other) is considered in the article. This helps to avoid excessive stress, find constructive ways to express emotions, and build healthy relationships. Analyzing your feelings, tracking stress triggers, and learning to calm yourself down in stressful situations are needed to develop emotional intelligence. The proposed methods help primary students to reduce anxiety, learn to let negative thoughts and emotions go, and find an inner support point.
The concept of “emotional intelligence” is defined as the ability to be aware of one’s feelings and emotions, to control them, to convey to others, as well as the ability to empathize. Factors that affect the psychological health of primary students during the war are identified in the article. The development of primary students ‘resistance as an ability to resist stress and show mental stability is shown. The resilience of primary students is defined as a number of adaptive abilities associated with emotional intelligence – the child’s ability to switch quickly from negative experiences to positive emotions, the ability to positive emotional adjustment for the future life. The effectiveness of activities for the development of emotional intelligence of primary students in war period depends on the creation of psychological conditions in general educational institutions and the awareness of teachers of the need for this professional activity.
The scientific and methodological works on the development of emotional intelligence of primary students are analyzed, special attention is paid to practices that can support children in overcoming emotional problems caused by the war. Materials that will help to increase the level of stress resistance of primary students is given.