Дисертацію присвячено пошукам ролі феноменів страху та віри в бутті сучасної людини і суспільства з урахуванням зміни пануючої парадигми постмодерного світогляду на гібридний. Разом з тим, в практичному плані здійснена спроба вирішення найгостріших питань сучасного світу, а саме проблеми тероризму й проблеми гібридної війни. Феномени страху і віри розглядаються як полюси напруги, що примушують людський дух творити. В цьому акті творіння відбувається розгортання духу, що приводить до звільнення віри від страху, поєднання її з любов’ю і мудрістю, здійснюється духовне збагачення індивіда з поступовою його еволюцією до рівня особистості.
Гібридна війна і тероризм постають тими суспільними явищами, що визначають специфіку страху та віри у бутті сучасної людини. Екзистенціальною основою тероризму є догматична впевненість у правильності своїх дій та зневіра у можливості досягти справедливості мирним шляхом. Показано, що гібридна війна, як і будь-яка інша війна, збільшує рівень страху.
The dissertation is devoted to the search for the role of the phenomena of fear and faith in the existence of modern man and society, taking into account the change of the prevailing paradigm of the postmodern worldview to a hybrid one. At the same time, in practical terms, an attempt was made to solve the most pressing issues of the modern world, namely the problem of terrorism and the problem of hybrid war. In this act of creation, the spirit unfolds, which leads to the liberation of faith from fear, its combination with love and wisdom, and the spiritual enrichment of the individual with its gradual evolution to the level of personality.
Hybrid war and terrorism appear as those social phenomena that determine the specificity of fear and faith in the being of a modern person. The existential basis of terrorism is dogmatic confidence in the correctness of one's actions and disbelief in the possibility of achieving justice in a peaceful way. Hybrid warfare, like any other war, has been shown to increase the level of fear. This increase occurs both quantitatively and qualitatively. In order to overcome these trends, it is important to develop individuals with a humanistic philosophical worldview who will be able to actualize this worldview, passing the path from horror and despair to mature philosophical faith and true freedom. This is an important condition for achieving a holistic state of the individual, society and the world as a whole, and overcoming the hybridity tendencies in the social being of a person.