У Чехії станом на грудень 2022 року налічувалося 35 041 дитина у віці 0-6 років. Однак відвідуваність закладів дошкільної освіти українськими дітьми значно нижча і становить лише 48%. У статті була описана трирівнева структура чеської системи дошкільної освіти за участю трьох міністерств. Заклади, що надають послуги, орієнтовані на розвиток дітей раннього віку (від 0 до 3 років), відносяться до категорії ISCED-1, послуги у закладах дошкільної освіти (діти віком 2-6 років) - категорія ISCED – 2, послуги, що надається в підготовчих класах (діти віком 5-7 років) у початкової школи - категорія ISCED 1+2. Ураховуючи низьку обсяг закладів дошкільної освіти в чеських містах, значна кількість дітей не могла потрапити до державних чи приватних закладів. Для українських дітей на базі громадських організацій були створені адаптаційні групи, в яких працювали українські вихователі, що переїхали до Чехії. Навчання в таких групах відбувалась української мовою.
As of December 2022, there were 35,041 children aged 0-6 in the Czech Republic. However the attendance of Ukrainian children in preschool education institutions is significantly lower, standing at only 48%. The article describes the three-tier structure of the Czech preschool education system involving three ministries. Establishments offering services for the development of early-age children (0-3 years) fall under the ISCED-1 category, preschool education institutions' services (children aged 2-6) fall under the ISCED-2 category, and services provided in preparatory classes (children aged 5-7) in primary schools fall under the ISCED 1+2 category. Due to the limited number of preschool education institutions in Czech cities, a significant number of children couldn't enroll in state or private facilities. For Ukrainian children, adaptation groups were established by community organizations, where Ukrainian educators who moved to the Czech Republic worked, and the instruction in these groups was conducted in the Ukrainian language.