Стаття обґрунтовує місію університетів в етнокультурній підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва, яка полягає у цілеспрямовано-сталому забезпеченні формування інтелектуальної, культурної особистості; пізнанні, збереженні та примноженні накопичених людством знань і культурного спадку етнічного осередку в межах якого існували університети. Впровадження у диригентсько-хорову підготовку майбутніх учителів музичного мистецтва етнокультурного підходу дає змогу формувати у майбутніх учителів музичного мистецтва особистісну педагогічну концепцію та авторську технологію професійної діяльності, основи якої закладаються у процесі музично-теоретичної, вокально-хорової та диригентської підготовки на факультетах мистецтв.
Етнокультурний вектор диригентсько-хорової підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва на факультетах мистецтв дозволяє розширити мотиваційні площини особистісно-ціннісного розвитку студентів; розвитку фахової компетентності для результативної творчої диригентсько-хорової діяльності; набуття професійної майстерності для реалізації власної системи цінностей у процесі роботи з хоровим колективом; розвитку творчого потенціалу, що передбачає засвоєння існуючого багатства національної музичної культури й відкриття нового для самореалізації у диригентсько-хоровій справі на основі гуманістично-ціннісних орієнтирів, які нададуть майбутнім учителям музичного мистецтва реальну можливість творчо-інтерпретаційної ініціативи, право на суб’єкт-суб’єктну творчу взаємодію з опорою на народнопісенну творчість та український фольклор.
The article substantiates the mission of universities in the ethno-cultural training of future teachers of musical art, which consists in purposefully and permanently ensuring the formation of an intellectual, cultural personality; knowledge, preservation and multiplication of the knowledge accumulated by mankind and the cultural heritage of the ethnic center within which the universities existed. The introduction of an ethnocultural approach into the conducting and choral training of future teachers of musical art makes it possible to form in future teachers of musical art a personal pedagogical concept and the author’s technology of professional activity, the foundations of which are laid in the process of music-theoretical, vocal-choral and conducting training at the faculties of arts.
The ethno-cultural vector of conducting and choral training of future teachers of musical art at the faculties of arts allows to expand the motivational planes of personal and value development of students; development of professional competence for effective creative conducting and choral activity; acquisition of professional skills for the implementation of one’s own value system in the process of working with the choir; the development of creative potential, which involves the assimilation of the existing wealth of national musical culture and the discovery of a new one for self-realization in conducting and choral work on the basis of humanistic and valuable guidelines, which will provide future teachers of musical art with a real opportunity for creative and interpretive initiative, the right to subject-sub object creative interaction based on folk song creativity and Ukrainian folklore.