У статті розглядається специфіка роботи концертмейстерів з хором та класі хорового диригування, адже концертмейстерське мистецтво є невід’ємною частиною як музичного виконавства, так і мистецької освіти. Даний вид діяльності належить до музичної педагогіки, оскільки концертмейстер повинен вміти здійснювати при необхідності педагогічні функції. Тому що в даному випадку піаніст-концертмейстер виступає в ролі симфонічного або народного оркестру, хору або вокального ансамблю, до роботи з якими готується студенти-диригенти. Різноманітний та постійно змінюваний репертуар класу диригування та хорового класу висуває підвищені вимоги до здатності піаніста концертмейстера грати складні твори з листа, а на другу-третю репетицію виконувати все в досконалому звучанні. Одним з головних чинників, що відрізняють концертмейстера диригентського класу від інших концертмейстерів є те, що йому необхідно постійно стежити за жестами диригента під час виконання, як наслідок він має професійно володіти низкою специфічних умінь, зокрема вміти читати симфонічну партитуру та виконувати її переклад, хорову партитуру та вміння відтворювати на інструменті звучання хору. Концертмейстер повинен бути знайомий зі специфікою диригентської техніки, грати “по руці” диригента, розуміти значення понять “ауфтакт”, “зняття звуку”, розрізняти жести, що зображують штрихи и динамічні відтінки, знати диригентські схеми, що відповідають простим і складним розмірам.
The article examines the specifics of the work of concertmasters with the choir and classes of choral conducting, because the art of concertmaster is an integral part of both musical performance and art education. This type of activity belongs to musical pedagogy, since the concertmaster must be able to perform pedagogical functions if necessary. Because in this case, the pianist-concertmaster acts as a symphony or folk orchestra, a choir or a vocal ensemble, for which student conductors are preparing to work. . The diverse and ever-changing repertoire of the conducting class and the choral class places increased demands on the concertmaster pianist’s ability to play complex works from sheet music, and to perform everything in perfect sound on the second or third rehearsal.
One of the main factors that distinguish a concertmaster of the conducting class from other concertmasters is that he must constantly monitor the conductor’s gestures during performance, as a result, he must professionally possess a number of specific skills, in particular, be able to read a symphonic score and perform its translation, a choral score and the ability to reproduce the sound of a choir on an instrument. The concertmaster must be familiar with the specifics of the conducting technique, play “by the hand” of the conductor, understand the meaning of the concepts of “outbeat”, “removal of sound”, distinguish between gestures depicting strokes and dynamic shades, know conducting schemes corresponding to simple and complex dimensions.