У матеріалах монографії увага акцентується на довготривалих наслідках війни для дітей молодшого шкільного віку, які можуть стикатися з несподіваними для них травматичними подіями, а також з довготривалими несприятливими подіями, що є причиною непродуктивних стратегій поведінки особистості. Як правило, діти, які переживають війну, страждають від стресу, депресій, тривожності, ПТСР, втрати ідентичності, закриваються у собі, обирають добровільну соціальну ізоляцію, а також асоціальну поведінку. З цією метою нами використанні арт-терапевтичні технології. Терапія мистецтвом в наш час використовується як самостійна форма терапії, як додаток до інших видів навчальної діяльності. Арт-терапія не шкодить, не має протипоказань, тому може бути використана не лише у психотерапії, а й у педагогіці та соціальній роботі, допомагаючи дізнатись більше як про самих себе, так і про оточуючих. Змістовий матеріал занять розкриває особливості арт-терапевтичних технологій, які криються у створенні гармонійного розвитку особистості за допомогою формування здібностей самовираження і пізнання. Особливості мистецтва та його роль криється в полегшені процесів індивідуального формування особистості, яке базується на встановленні балансу між “Я” несвідомим і “Я” свідомим. Тому, використання арт-терапевтичних технологій у початковій школі допоможуть учителю у навчально-виховному технологій у початковій школі допоможуть учителю у навчально-виховному процесі створити умови для учнів виражати свої погляди, думки саме способами невербальної комунікації – засобами мистецтва, в свою чергу це ще й сприяє полегшенню усвідомлення навчального матеріалу. Використання арт-терапевтичних технологій у початковій школі створює умови для розуміння глибини свідомості, стимулювання несвідомих тривог і переживань учнів, формування асоціативно-образного мислення.
In the materials of the monograph, attention is focused on the long-term consequences of the war for children of primary school age, who may encounter traumatic events unexpected for them, as well as long-term adverse events, which are the cause of unproductive strategies of personal behavior. As a rule, children who experience war suffer from stress, depression, anxiety, PTSD, loss of identity, withdraw into themselves, choose voluntary social isolation, as well as antisocial behavior. For this purpose, we use art therapy technologies. Nowadays, art therapy is used as an independent form of therapy, as an addition to other types of educational activities. Art therapy does not harm, has no contraindications, therefore it can be used not only in psychotherapy, but also in pedagogy and social work, helping to learn more about oneself and others. The content of the classes reveals the features of art therapy technologies, which lie in the creation of harmonious personality development through the formation of the abilities of self-expression and cognition. The peculiarities of art and its role lie in the facilitated processes of individual personality formation, which is based on establishing a balance between the unconscious “I” and the conscious “I”. Therefore, the use of art therapy technologies in primary school will help the teacher in the educational process to create conditions for students to express their views, thoughts precisely by means of non-verbal communication - by means of art, in turn, this also facilitates the understanding of educational material. The use of art therapy technologies in elementary school creates conditions for understanding the depth of consciousness, stimulation of students’ unconscious anxieties and experiences, formation of associative and figurative thinking.