Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Вивчення антибактеріальної активності важких металів як метод вдосконалення роботи гуртків валеології

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Даниленко, Євген Володимирович
dc.contributor.author Ткачук, Ігор Олександрович
dc.contributor.author Постова, Катерина Григорівна
dc.contributor.author Мегалінська, Ганна Петрівна
dc.contributor.author Білик, Жанна Іванівна
dc.date.accessioned 2024-05-29T08:38:14Z
dc.date.available 2024-05-29T08:38:14Z
dc.date.issued 2023-12
dc.identifier.citation Вивчення антибактеріальної активності важких металів як метод вдосконалення роботи гуртків валеології / Є. В. Даниленко, І. О. Ткачук, К. Г. Постова, Г. П. Мегалінська, Ж. І. Білик // Освіта та розвиток обдарованої особистості. – 2023 (грудень). – № 4 (91). – С. 51-55. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/45235
dc.description.abstract За даними ВООЗ смертність від хвороб, які викликані бактеріальними збудниками, зростає. З огляду на це, пошук речовин з антибактеріальними властивостями є актуальним. Новим у цьому напрямі єтдослідження антибактеріальних властивостейтметалів. У результаті проведеного біологічного експерименту було продемонстровано, що серед іонів Ag+, Pb2+, Cu2+, Fe3+ найвищу антибактеріальну активність демонструють іони срібла. Особливо чутливим до останнього виявилися Staphylococcus aureus, Pseudomonas aeruginosа та Escherichia coli. Найбільші фунгіцидні властивості серед досліджених іонів мають іони Cu2+ та Fe3+. Педагогічне дослідження продемонструвало, що застосування біологічного експерименту підвищило рівень знань учнів на 15,3 %, а лекційна форма – на 7,4 %, що свідчить про високу ефективність лабораторного методу у формуванні знаннєвого компоненту здоров’язбережувальної компетентності. uk
dc.description.abstract According to WHO data, mortality from diseases caused by bacterial pathogens is increasing. Therefore, the search for substances with antibacterial properties is relevant. Research into the antibacterial properties of metals is new in this direction. Man creates new antibiotics, but bacteria adapt to them. Therefore, the issue of pupils and students mastering the method of searching for substances with antibacterial properties remains relevant. The method of this work is the study of the effect of silver, copper, lead and iron ions on opportunistic bacteria and the development of a methodology for familiarizing the students of valeology circles in extracurricular education institutions with the antibacterial properties of metals. As a result of the conducted biological experiment, it was demonstrated that among Ag+, Pb2+, Cu2+, Fe3+ ions, silver ions show the highest antibacterial activity. Staphylococcus aureus (the lysis zone was approximately 45 mm), Pseudomonas aeruginosa (the lysis zone – 40 mm) and Escherichia coli (the lysis zone – 35 mm) were particularly sensitive to the latter. Cu2+ and Fe3+ ions have the greatest fungicidal properties among the studied ions, the lysis zone for Candida albicans was 20.8 mm for copper ions, and 19.1 mm for lead. The pedagogical experiment demonstrated that the use of a biological experiment increased the level of students’ knowledge by 15.3%, and the lecture method by 7.4%, which indicates the higher efficiency of the laborator method in the formation of the knowledge component of health care competence. Students who participated in the laboratory work “Antibacterial effect of heavy metals” better learned the mechanisms of action of silver, copper, lead, and iron ions on living organisms, the features and differences of the effects of silver and copper, the level of toxicity of heavy metals, and the antibacterial effect of each metal relative conditionally pathogenic bacteria. In the course of a formative experiment, this group of students better-developed algorithms for using dishes made of silver, copper, and lead in the conditions of a cholera, typhus epidemic, and during an outbreak of pneumococcal infection. Thus, the application of the laboratory method also contributes to the formation of practical skills. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Інститут обдарованої дитини uk
dc.subject антибактеріальна активність uk
dc.subject Ag uk
dc.subject Pb2 uk
dc.subject Cu2 uk
dc.subject Fe3 uk
dc.subject здоров’язбережувальна компетентність uk
dc.title Вивчення антибактеріальної активності важких металів як метод вдосконалення роботи гуртків валеології uk
dc.title.alternative Study of The Antibacterial Activity of Heavy Metals as a Method of Improving the Work of Valeology Circles uk
dc.type Article uk
dc.identifier.doi DOI: https://doi.org/10.32405/2309-3935-2023-4(91)-51-55


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу