У матеріалах висвітлено проблему забезпечення емоційного благополуччя студента-інструменталіста в сучасних умовах життя та навчання. Одним із шляхів вирішення означеної проблеми є розвиток емоційного інтелекту студента. Емоційний інтелект ‒ це інтегративна та дуже важлива особистісна властивість, яка сприяє розумінню власних емоцій, а також емоцій інших людей, забезпечує соціалізацію, пізнання самого себе, керування власними емоціями, поведінкою та діяльністю. Емоційно розумна особистість здатна гармонійно інтегруватися в систему людських взаємин, налагоджуючи доброзичливі стосунки з оточуючими. Означена необхідність духовного розвитку і збагачення студента через прилучення до національної культури, що, зокрема, вимагає особливої прискіпливості до відбору художнього репертуару студентів, описані окремі технології дистанційного навчання.
The materials highlight the problem of ensuring the emotional well-being of an instrumentalist student in modern conditions of life and study. One of the ways to solve this problem is the development of the student’s emotional intelligence. Emotional intelligence is an integrative and very important personal property that contributes to the understanding of one’s own emotions, as well as the emotions of other people, provides socialization, self-knowledge, management of one’s own emotions, behavior and activities.
An emotionally intelligent person is able to harmoniously integrate into the system of human relations, establishing friendly relations with others. The need for the spiritual development and enrichment of the student through integration into the national culture is indicated, which, in particular, requires special meticulousness in the selection of the students’ artistic repertoire, and separate technologies of distance learning are described.