Підрозділ монографії розкриває особливості змісту інтегративних процесів у мистецькій освіті. Встановлені основні завдання інтегративного навчання студентів факультетів мистецтв. Інтегративні особливості змісту мистецької освіти розглянуті на прикладі диригентсько-хорової підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва. Ці нагальні завдання вирішуються взаємними зусиллями всіх дисциплін диригентсько-хорового циклу (хорове диригування та читання хорових партитур, хорознавство, хоровий клас та практикум роботи з хором, хорове аранжування та ін.), які щільно взаємодіють з такими як: методика постановки голосу, методика викладання диригування та методика роботи з хоровим колективом, методика музичної освіти.Встановлено, організація методичної підготовки вчителя музичного мистецтва полягає, перш за все, в створенні необхідних умов для особистісного розвитку майбутнього педагога, цілісно-творчого підходу до різноманітних явищ музично-педагогічної діяльності. Оптимальні умови для впровадження такого підходу створює послідовно викладений цикл диригентсько-хорових дисциплін, специфіка якого полягає в тому, що він є інтегрованим та об’єднує різноманітну підготовку майбутнього фахівця. Констатовано, що впровадження інтегративних підходів до підготовки бакалаврів та магістрів в системі музично-педагогічної освіти актуалізує завдання комплексного обґрунтування і створення освітньо-наукових моделей та програм навчального процесу, зорієнтованих на досягнення сучасних освітніх стандартів, а також розробки нових педагогічних технологій викладання, які враховували б специфічні особливості навчання на вищому рівні двоступеневої освіти.
The subsection of the monograph reveals the peculiarities of the content of integrative processes in art education. The main tasks of integrative education of students of the faculties of arts have been established. Integrative features of the content of art education are considered on the example of conducting and choral training of future music teachers. These urgent tasks are solved by the mutual efforts of all disciplines of the conductor-choir cycle (choral conducting and reading of choral scores, choral studies, choral class and practical work with the choir, choral arrangement, etc.), which closely interact with such things as: voice production technique, teaching technique conducting and methods of working with a choir, methods of music education. It has been established that the organization of the methodical training of a music teacher consists, first of all, in creating the necessary conditions for the personal development of the future teacher, a holistic and creative approach to various phenomena of music-pedagogical activity. Optimal conditions for the implementation of such an approach are created by a sequentially laid out cycle of conducting and choral disciplines, the specificity of which is that it is integrated and combines various training of the future specialist. It was established that the introduction of integrative approaches to the training of bachelors and masters in the system of music-pedagogical education actualizes the task of comprehensive substantiation and the creation of educational-scientific models and programs of the educational process, oriented to the achievement of modern educational standards, as well as the development of new pedagogical teaching technologies that would take into account specific features of education at the higher level of two-level education.