У статті детально проаналізовано історію заснування однієї з найнеоднозначніших пам’яток архітектури
Лівобережної України – Гамаліївського (Харлампіївського) монастиря. З’ясовано передісторію зародження обителі, описано те, які події слугували поштовхом для створення спочатку невеликої церкви, а згодом великого ансамблю Гамаліївського монастиря, який і досі не має аналогів в архітектурній спадщині України.
У роботі комплексно розглянуто постаті, які сприяли заснуванню обителі, були її меценатами та всіляко
сприяли культурно-просвітницькому та духовному розвитку.
Спростовано думку про те, що Гамаліївський (Харлампіївський) монастир був схожий на Троїцький храм
Чернігівського Іллінського монастиря.
Визначено роль, яку відіграла в заснуванні обителі одна з найвідоміших родин того часу, з якою й асо-
ціюється монастир – Іван Ілліч Скоропадський та його дружина Анастасія. Окреслено багатства, які сім’я
Скоропадських передала у володіння ансамблю, для того щоб у майбутньому монастир не відчував матеріальних потреб. Детально описано територію та етапи багаторічного будівництва священних споруд на території ансамблю.
Висвітлено інформацію про перший перехід Гамаліївського (Харлампіївського) монастиря із жіночого
в чоловічий, названо причини та передумови такого рішення.
Висвітлено історію Харлампіївської церкви, поруч з якою й поховано родину Скоропадських. Докладно
описані наслідки наймаштабнішої пожежі на території Гамаліївського монастиря. Схарактеризовано настоятелів та визначено їх роль у становленні та розвитку обителі.
На основі аналізу низки історичних джерел у статті охоплено важливі моменти від заснування до пожежі
1795 року на території ансамблю Гамаліївського монастиря.
The article analyzes in detail the history of the foundation of one of the most controversial architectural monuments of the Left Bank of Ukraine – the Gamaliivskyi (Kharlampiivskyi) monastery. The prehistory of the monastery's origin is clarified, and the events that served as an impetus for the creation of the beginning of a small church, as well as a large ensemble of the Gamaliv Monastery, which still has no analogues in the architectural heritage of Ukraine, are described. The work comprehensively examines the figures who contributed to the establishment of the monastery, were its patrons and in every way contributed to cultural, educational and spiritual development.
The idea that the Gamaliivsky (Kharlampiivskyi) monastery was similar to the Trinity Church of the Chernihiv
Illinsky Monastery has been refuted.
The role played in the foundation of the monastery by one of the most famous families of that time, with which
the monastery is associated – Ivan Ilyich Skoropadskyi and his wife Anastasia – has been determined. The wealth that the Skoropadskyi family transferred to the ensemble is outlined, so that in the future the monastery would not feel material needs.
The territory and the stages of the multi-year construction of sacred structures on the territory of the ensemble
are described in detail.
Information about the first transition of the Gamaliiv (Kharlampiiv) monastery from a female to a male one is
highlighted, the reasons and prerequisites for this decision are given.
The history of the Kharlampiyiv church, next to which the Skoropadsky family is buried, is highlighted. The
consequences of a larger fire are described in detail on the territory of the Gamaliv monastery.
The abbots are characterized and their role in the formation and development of the monastery is determined.
Based on the analysis of a number of historical sources, the article covers important moments from the foundation to the fire of 1795 on the territory of the ensemble of the Gamaliv Monastery.