Дисертаційна робота присвячена теоретичному обґрунтуванню, експериментальному вивченню проблеми розвитку та психокорекції автономності особистості в юнацькому віці. Представлено аналіз науковотеоретичних концепцій та підходів до вивчення соціально-психологічних умов розвитку автономності особистості юнацького віку. Визначено її сутність, структуру, детермінанти, динаміку розвитку. Розкрито особливості розвитку автономності юнаків та юнок у сім’ї в залежності від соціально-психологічних (особливості сімейних взаємостосунків) та інтрапсихічних чинників (саморегуляція, самоставлення, духовно-моральні цінності, локус контролю та ін.). Виділено типи автономної-залежної саморегуляції юнацької молоді та їх зв’язки з сімейними взаємостосунками. Розроблено та експериментально апробовано програму формування та психокорекції автономності у юнацькому віці. Зростання показників автономності в осіб юнацького віку експериментальної групи, порівняно з контрольною, вказує на ефективність запропонованої програми тренінгу розвитку автономності особистості та дозволяє рекомендувати її для психологічного супроводу розвитку особистості юнацького віку.
The thesis describes the theoretical substantiation, experimental study of the problem of development and psychocorrection of adolescent person autonomy. It shows the analysis of scientific theoretical conceptions and approaches to the research of social-psychological conditions of development of autonomy of the person in youth. The content of autonomy in youthful age, its structure, criteria and epigenetic are determined. The development features of autonomy of the young men and girls are submitted depending on social-psychological (such as floor, parental mutual relation etc.) and intrapsychic (such as selfregulation, selfformation, spiritual and moral values, control locus etc.) conditions. Types of autonomy–dependent selfregulation of youth and their ties with family mutual relations are determined. The formation and psychocorrectional program of autonomy in youthful age is developed and approved. The increasing autonomy index in the adolescent youthful in the experimental group by comparison with the control one shows the effectiveness of suggested development training program of person autonomy and allows to recommend it for the psychological accompaniment of the adolescent person development.