Дисертація присвячена проблемі пошуку шляхів подолання духовної кризи особистості засобами освіти і виховання в період глобалізації та інформаційної революції. На основі аналізу теоретико-методологічних засад дослідження духовної кризи обґрунтовано актуальність і значущість емпіричного та теоретичного визначення чинників її подолання, доведено складність дослідження цього феномену. Розкрито механізми взаємодії індивідуальних і соціальних детермінант духовної кризи особистості, визначено роль освіти і виховання в її подоланні. Встановлено, що в ситуації духовної кризи виховання формує відчуття цілісності, духовної стійкості, а освіта робить людину духовно пружною, розвиває її інтелектуальні, моральні, естетичні інтереси. Обґрунтовано, що освітньо-виховний
вплив на особистість здатен мінімізувати можливі деструктивні наслідки і запобігти радикальним виходам з кризової ситуації. Визначено основні напрямки філософії освітніх змін заміщення деструктивних процесів, зумовлених глобалізаційним поворотом історії. Обґрунтовано, що запровадження сучасних інноваційних освітньо-виховних технологій надання психолого-педагогічної допомоги учням і студентам у кризових ситуаціях є першочерговим завдання освітянської галузі, нагальною потребою кризового сьогодення.
The dissertation is devoted to the problem of searching of ways of overcoming of spiritual crisis of the personality by facilities of education and upbringing in the period of globalization and informative revolution. On the basis of analysis of theoretical and methodological principles of the research of spiritual crisis, the actuality and meaningfulness of empiric and theoretical decision of factors of its overcoming has been substantiated, and the complication of the research of this phenomenon has been proved. The mechanisms of co-operation of individual and social determinants of spiritual crisis of the personality have been exposed. The role of education and upbringing in overcoming of spiritual crisis of personality has been determined. It is proved that in the situation of spiritual crisis, education forms the feeling of integrity, spiritual firmness, and education makes a man spiritually resilient, develops his intellectual, moral, aesthetic interests. It is substantiated that educational influence on personality is able to minimize possible destructive consequences and prevent from radical ways out of a crisis situation.