Publication: Розвиток пізнавального інтересу учнів основної школи до вивчення математики засобами історії науки
Loading...
Date
Authors
Шумигай, Світлана Миколаївна
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Дисертація присвячена теоретико-експериментальному дослідженню проблеми озвитку пізнавального інтересу учнів основної школи до вивчення математики засобами історії науки. Висвітлено сутність поняття “пізнавальний інтерес”, виокремлено його види, функції, джерела збудження та розвитку; створено схематичну модель форм включення історико-математичного матеріалу у навчальний процес вивчення математики, означені критерії його відбору. Теоретично обґрунтовано й експериментально перевірено шляхи розвитку пізнавального інтересу учнів 5 – 9 класів у процесі навчання математики засобами історії науки; розроблено технологію впровадження цих способів і відповідні дидактичні й методичні матеріали.
Dissertation is devoted to theoretical and experimental study of the problem of cognitive interest of the elementary school pupils to study mathematics by the history of science. The paper discloses the gist of the concept of “cognitive interest”, its types, functions, sources and development. Dissertation produces schematic model of forms including material on the history of mathematics in teaching. Criterions of its selection were formulated. The development of cognitive interest of pupils in grades 5 – 9 learning mathematics by the history of science were theoretically and experimentally verified. The technology of introduction of these techniques and the relevant teaching and learning materials were developed.
Dissertation is devoted to theoretical and experimental study of the problem of cognitive interest of the elementary school pupils to study mathematics by the history of science. The paper discloses the gist of the concept of “cognitive interest”, its types, functions, sources and development. Dissertation produces schematic model of forms including material on the history of mathematics in teaching. Criterions of its selection were formulated. The development of cognitive interest of pupils in grades 5 – 9 learning mathematics by the history of science were theoretically and experimentally verified. The technology of introduction of these techniques and the relevant teaching and learning materials were developed.
Description
Keywords
пізнавальний інтерес, джерела розвитку пізнавального інтересу, учні 5–9 класів, професійна культура вчителя, зміст матеріалу, організація процесу навчання, системне використання історизмів, історія математики, історія алгебри, історія геометрії, історичні довідки, історичні задачі, софізми, позакласна робота, математичні вечори, ранки, тиждень математики, КВК, математична газета, навчальний процес в основній школі, cognitive interest, the sources of the development of cognitive interest, the pupils grades 5–9, the professional culture of the teacher, the content of the material, the organization of the learning process, systematic use of historicism, historical information, historical problems, sophistry, the history of mathematics, the history of algebra, the history of geometry, extracurricular work, mathematical party, mathematics week, a mathematical newspaper, the learning process in the elementary school
Citation
Шумигай, Світлана Миколаївна. Розвиток пізнавального інтересу учнів основної школи до вивчення математики засобами історії науки : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 – теорія та методика навчання (математика) / Шумигай Світлана Миколаївна ; наук. керівник Бевз Валентина Григорівна ; Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ, 2013. – 272 с.
