У дисертації теоретично обґрунтовано та експериментально визначено психологічні основи сучасного корекційно-виховного процесу, що розгортається в усіх типах державних, недержавних, дошкільних, шкільних, інклюзивних, освітньо-реабілітаційних закладах та в умовах домашнього виховання дітей з аутистичним спектром порушень. Проаналізовано світові та вітчизняні тенденції терапевтичної та психолого-педагогічної допомоги аутичним дітям та труднощі їх соціальної інтеграції; встановлено відсутність цілісної системи класифікацій, які б розкривали психологічні особливості аутичних дітей відповідно до комплексного (медико-психолого-педагогічного підходу), у зв’язку з чим розроблено три класифікації, зокрема з урахуванням клінічних показників аутистичного спектру, особистісного спрямування дитини на навколишнє середовище та психолінгвістичних показників розвитку дитини; з’ясовано та визначено психологічні механізми запуску аутистичних розладів, особливості інтелектуального розвитку дітей з аутистичним спектром порушень відповідно до авторських класифікацій; розроблено та впроваджено корекційні прийоми попередження та подолання аутистичних проявів.
The thesis contains theoretical summary and scientific solution of a set of issues for corrective and pedagogical education of children with autistic spectrum disorders based on the analysis of current world and national scientific and practical approaches, theoretical sources and their application on practice. Psychological bases for corrective education of children with autistic spectrum disorders were substantiated as a set of underlying scientific aspects of general and developmental psychology, defectology, world theories of autistic spectrum disorders etc. The psychological bases for corrective education of children with autistic spectrum disorders and their peculiarities in terms of current psychology were experimentally determined. Interpretation of intelligence as a structural psychological phenomenon ensuring conscious understanding of personal difficulties by a child, re-direction of his/her energetical strengths towards communication, constructive dialogue with environment, self-correction and self-control were proven to be an efficient approach for overcoming various aspects of autism.