Дисертацію присвячено проблемі формування мистецьких знань учнів 7-8 класів на інтегрованих уроках музики в загальноосвітній школі. У зв’язку зі змінами сучасного суспільства визначається необхідність у: перегляді наукових підходів до навчання школярів; аналізі чинників, що гальмують підвищення якості знань; формуванні конкурентоспроможної особистості у відповідності до потреб України щодо інтеграції в європейський освітній простір. Збагачення, вдосконалення та мобільність знань учня – один із пріоритетів освіти сьогодення. Знання у комплексі з уміннями та навичками стають своєрідним індикатором визначення рівня компетентності майбутнього громадянина. Відтак, суспільство потребує компетентної особистості, спроможної творчо мислити та оперувати набутими знаннями, зокрема мистецькими. Такі потреби та вимоги спричинили пошук нового розуміння поняття “мистецькі знання”. Результати дослідження (основні теоретичні положення, методичні напрацювання та авторські музичні композиції) можуть бути використані для збагачення та розширення навчального матеріалу «Музичне мистецтво» (7 клас) та «Мистецтво» (8 клас) та оновлення методичного забезпечення для цих предметів.
The dissertation is devoted to the problem of formation of artistic knowledge of pupils of 7-8 forms on integrated music lessons in the field of school education. Due to the changes in the modern society, which characterizes as a society of knowledge and has passed to the higher stage of development, there is a growing need for the preparation of a competent personality, a future citizen of Ukraine, who has a solid knowledge potential, creatively thinks and strives to improve during his life. In this context, the formation of artistic knowledge of students in grades 7-8 is important, which has certain differences due to the peculiarities of adolescence and the influence of art. It is revealed that in school art education there are a number of unresolved problems connected with the formation of adolescent artistic knowledge in integrated music. For the first time, the definition of "artistic knowledge of the students of grades 7-8" was given, its content and structure, organizational methodological model and the step-by-step method of forming the artistic knowledge of 7-8 grade pupils on integrated music lessons were developed, which provides qualitatively the effective educational activity of pupils of adolescence at study of theoretical and practical material on subjects "Musical art" and "Art"; the intentional approach is grounded, which, along with the integration-cultural, thesaurus and axiological, formed the basis of the organizational and methodical model of the formation of artistic knowledge.