Дисертацію присвячено проблемі організації, становлення, розвитку і функціонування вищих органів управління народною освітою в Україні за часів національно-демократичної революції (1917–1921 рр.). У дослідженні виявлені специфічні риси розвитку національної системи освіти періоду УЦР. На основі аналізу не досліджуваних раніше архівних матеріалів визначені концептуальні основи розбудови народної освіти та формування освітньої політики, питання підготовки педагогічних кадрів для української школи, як елементи діяльності органів управління освітою УНР доби УЦР. Проаналізовано ряд нормативних документів, які закріплювали основи функціонування освітнього відомства і освітньої системи в цілому. Особливе місце займає проблема фінансування й матеріально-технічне забезпечення освітніх закладів. Дисертант висвітлює діяльність системи органів управління, які контролювали і координували мережу українських освітніх закладів.
The dissertation is devoted to the organization, formation, development, and functioning of higher governing bodies of public education in Ukraine during the national democratic revolution (1917–1921) The study identified specific features of the national education system during the Ukrainian Central Rada. The analysis have not previously studied archival materials by developing the conceptual foundations of public education and the formation of educational policy, the preparation of teacher training for Ukrainian schools as part of the activities of the education department of UNR day UCR. A number of regulations that perpetuated the functioning of the educational department and the education system as a whole was analyzed. A special place occupies the problem of funding and logistical support for educational institutions. The author covers the activities of authorities who controlled and coordinated network of Ukrainian educational institutions.