У дисертації здійснено теоретичний аналіз та узагальнення основних аспектів проблеми формування професійної компетентності майбутніх учителів біології. У роботі визначено сутність провідних понять: „професійна компетентність учителя біології”, „компетенція” у широкому та вузькому розуміннях; визначено структуру досліджуваного феномену та його складові; критерії, показники, рівні; розроблено класифікацію різновидів освітнього середовища та встановлено зв’язки між структурними компонентами професійної компетентності та інноваційного освітнього середовища. Визначено основні тенденції вищої біологічної освіти в умовах євроінтеграції та ключові компетенції учителя біології. Створено концептуальну модель формування професійної компетентності майбутніх учителів біології. Розроблено та впроваджено у практику роботи вищої школи психодіагностичний інструментарій визначення рівнів розвитку професійної компетентності педагогів. У дослідженні здійснено експериментальну апробацію комплексної розвивальної програми формування професійної компетентності майбутніх учителів біології в умовах інноваційного освітнього середовища з використанням новітніх педагогічних технологій.
In the thesis was presented a theoretical and experimental study of the problem of professional competence formation of future biology teachers. The author defined the essence of the leading concepts: „professional competence of biology teachers”, „competence” in the broad and narrow sense, determined the structure of the phenomenon and its components, criteria, indicators and levels; developed a classification of types of educational environment and established relationships between the structural components of professional competence and innovative educational environment. The author defined the main trends of biological education in higher institutions in conditions of European integration; determined core competencies of biology teachers; created a conceptual model of professional competence of biology teachers. In the research was developed and implemented in practice of higher education psychodiagnostic tools for determining the levels of teachers’ professional competence. Was approbated a complex developing program for formation of professional competence of future biology teachers in conditions of innovative educational environment using the latest pedagogical technologies.