Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Реактуалізація типологічної біблійної екзегези в працях Жана Даніелу

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Шиманович, Андрій Олександрович
dc.date.accessioned 2024-03-29T07:51:03Z
dc.date.available 2024-03-29T07:51:03Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Шиманович, А. О. Реактуалізація типологічної біблійної екзегези в працях Жана Даніелу / А. О. Шиманович // Культурологічний альманах / Український державний університет імені Михайла Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2023. – Вип. 4. – С. 40-46. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/44591
dc.description.abstract Статтю присвячено аналізу основного тематичного напряму богословської роботи кардинала Жана Даніелу, котрий привернув увагу богословської спільноти до необхідності нового унормування типологічної традиції інтерпретації Біблії, яка була панівною в епоху створення святоотцівських текстів. В основу розвідки покладено огляд засадничих тематичних праць Ж. Даніелу: «Оріген» (1948), «Таїнство майбутнього: дослідження витоків біблійної типології» (1950) і «Біблія і літургія: біблійне богослов’я таїнств та свят згідно з думкою отців Церкви» (1951). До того ж автор статті врахував і найбільш змістовні рецензії на зазначені трактати, авторами яких є Дж. Сегорн, В. Ле Сейнт і Дж. Вейнрайт. Заслуга Ж. Даніелу полягає в нагадуванні про типологічну суть апостольської керигми, теоретичною рамкою якої була концепція про типологічне сповнення древніх пророчих прообразів в особі Ісуса Христа. Розвиваючи цей попередній висновок із опертям на власне дослідження літургічних текстів древньої Церкви, Ж. Даніелу обґрунтував своє бачення сакраментальної історії Церкви як подальшої й остаточної реалізації імпліцитного значення базових старозавітних подій-прообразів. Проблематичність екзегези Філона та всієї Александрійської школи (від Климента до свт. Григорія Нісського) для Ж. Даніелу полягала в їхній схильності необґрунтовано – з перспективи новозавітної традиції – нав’язувати глибинні смисли кожній дрібній деталі Старого Завіту, а також у надмірній індивідуалізації, психологізації та інтеріоризації старозавітного послання. Навіть більше, Ж. Даніелу вдалося зняти з порядку денного зазіхання історико-критичної екзегетичної школи на нібито володіння нею монополією на єдине історично коректне трактування Біблії, а також обґрунтовано довести, що знакові отці Церкви володіли історичною візією й були набагато більш коректними авторами тлумачень на старозавітні події, гостро чутливими до дій Бога в історії людства. uk
dc.description.abstract The article contains an analysis of the central issue of Cardinal Jean Daniélou’s theological research, which was to draw the attention of the theological community to the need for a new normalization of the typological tradition of interpreting the Bible that had been dominant in the era of the creating of patristic texts. The research is based on a study of the fundamental thematic works by Daniélou, such as Origène (1948), Sacramentum futuri: Études sur les origines de la typologie biblique (1950), and Bible et liturgie: La Théologie biblique des sacrements et des fêtes d’après les Pères de l’Église (1951). In addition, the article takes into account the most meaningful reviews of the mentioned treatises, the authors of which are W. Le Saint, J. Sehorn, and G. Wainwright. Daniélou’s indisputable merit lies in his reminder of the apostolic kerygma’s typological essence, the theoretical frame of which was the concept of the typological fulfillment of ancient prophetic types in the person of Jesus Christ. By developing this preliminary conclusion based on the analysis of the liturgical texts of the ancient Church, Daniélou substantiated his vision of the sacramental history of the Church as a further and final realization of the implicit meaning of the essential Old Testament events. For Daniélou, the problematic nature of Philo’s and the entire Alexandrian school’s Biblical exegesis (from Clement to St. Gregory of Nyssa) consisted in their tendency to unjustifiably – from the perspective of the New Testament tradition – impose deep meanings on every small detail of the Old Testament texts, as well as in their excessive individualization, psychologization, and internalization of the Old Testament’s message. Moreover, Daniélou managed to remove from the theological agenda the historical-critical exegetical school’s encroachment on its alleged monopoly on the only historically correct interpretation of the Bible, as well as reasonably prove that the iconic Church Fathers possessed a profound historical vision and were much more correct interpreters of Old Testament events, acutely sensitive to God’s actions in human history. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Видавничий дім «Гельветика» uk
dc.subject прообраз uk
dc.subject символ uk
dc.subject історія uk
dc.subject патристика uk
dc.subject інтерпретація Біблії uk
dc.subject літургія uk
dc.subject type uk
dc.subject symbol uk
dc.subject history uk
dc.subject patristic thought uk
dc.subject biblical interpretation uk
dc.subject liturgy uk
dc.title Реактуалізація типологічної біблійної екзегези в працях Жана Даніелу uk
dc.title.alternative The reactualization of typological biblical exegesis in the treatises of Jean Daniélou uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 27-277.2 Ж.Даніелу(045)
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.4.5


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics