W artykule przedstawiono kompleksowe i dogłębne badanie dotyczące rozwoju i wpływu reform liturgicznych w Kościele katolickim w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem zmian wprowadzonych przez Sobór Watykański II. W szczególności, skupia się na wychowaniu muzycznym, roli muzyki liturgicznej jako integralnej części liturgii, podkreślając jej wpływ na uroczystość i głębię celebracji. Analizuje wpływ konstytucji „Sacrosanctum Concilium” oraz kolejnych instrukcji, takich jak „Musicam Sacram”, na wychowanie i teorię muzyki w liturgii, wskazując na ich znaczenie dla aktywnego uczestnictwa wiernych w liturgii. Przybliża także rozwój wychowania muzycznego i liturgicznego w Polsce po reformie Soboru Watykańskiego II, a także zwraca uwagę na trudności w zachowaniu harmonii między deklarowaną wiarą a praktyką liturgiczną.
Artykuł dokładnie bada historyczne i kulturowe tło wprowadzenia reform Soboru Watykańskiego II w diecezji opolskiej, podkreślając rolę edukacji liturgicznej w Kościele w Polsce po 1945 roku. Analiza ta obejmuje wpływ tych zmian na praktyki i postrzeganie liturgii przez wiernych, zwracając szczególną uwagę na muzykę liturgiczną jako istotny element celebracji. Wykorzystując bogate źródła historyczne, autor podkreśla proces adaptacji do reform, jak również napotykane wyzwania, w tym trudności związane z zachowaniem harmonii między deklarowaną wiarą a praktyką liturgiczną. Praca ta rzuca światło na specyfikę polskiego kontekstu w odniesieniu do globalnego ruchu odnowy liturgicznej, ukazując jednocześnie znaczenie dialogu między tradycją a nowoczesnością w życiu religijnym Polski drugiej połowy XX wieku. Podsumowując, artykuł stanowi ważny wkład w zrozumienie dynamiki zmian liturgicznych w Kościele katolickim w Polsce, z naciskiem na diecezję opolską, wskazując na szerokie ramy kulturowe i społeczne, które kształtowały te procesy.
Стаття представляє комплексне та поглиблене дослідження розвитку та впливу літургійних реформ у Католицькій Церкві в Польщі з особливим наголосом на змінах, запроваджених ІІ Ватиканським Собором. Особлива увага приділяється музичній освіті, ролі літургійної музики як невіддільної частини літургії, підкреслюючи її вплив на урочистість і глибину богослужіння. Аналіз спрямований на вплив конституції «Sacrosanctum Concilium» і наступних інструкцій, таких як «Musicam Sacram», на музичну освіту та теорію в літургії, вказуючи на їхнє значення для активної участі вірних у літургії. Він також розглядає розвиток музичної та літургійної освіти в Польщі після реформи Другого Ватиканського Собору та проблеми у підтримці гармонії між проголошеною вірою та літургійною практикою. Стаття досліджує історичне та культурне підґрунтя запровадження реформ Другого Ватиканського Собору в Опольській єпархії, наголошуючи на ролі літургійної освіти в Церкві в Польщі після 1945 року. Цей аналіз включає вплив цих змін на практики та сприйняття літургії вірними, приділяючи особливу увагу літургійній музиці як вирішальному елементу богослужіння. Використовуючи багаті історичні джерела, автор висвітлює процес адаптації до реформ, а також виклики, з якими стикаються, зокрема труднощі у підтриманні гармонії між проголошеною вірою та літургійною практикою. Стаття розкриває специфіку польського контексту у зв’язку з глобальним рухом літургійної віднови, водночас показуючи важливість діалогу між традицією та сучасністю в релігійному житті Польщі другої половини ХХ століття. На завершення стаття робить важливий внесок у розуміння динаміки літургійних змін у Католицькій Церкві в Польщі, зосереджуючись на Опольській дієцезії, вказуючи на широкі культурні та соціальні рамки, які сформували ці процеси.
The article presents a comprehensive and in-depth study on the development and impact of liturgical reforms in the Catholic Church in Poland, with special emphasis on changes introduced by the Second Vatican Council. It focuses particularly on musical education, the role of liturgical music as an integral part of the liturgy, highlighting its influence on the solemnity and depth of celebration. The analysis examines the impact of the “Sacrosanctum Concilium” constitution and subsequent instructions like “Musicam Sacram” on music education and theory in the liturgy, pointing out their significance for the active participation of the faithful in the liturgy. It also approaches the development of musical and liturgical education in Poland after the Second Vatican Council reform, and addresses the challenges in maintaining harmony between declared faith and liturgical practice. The article thoroughly investigates the historical and cultural background of the introduction of the Second Vatican Council reforms in the Opole diocese, emphasizing the role of liturgical education in the Church in Poland after 1945. This analysis includes the effects of these changes on practices and the perception of the liturgy by the faithful, with special attention to liturgical music as a crucial element of celebration. Utilizing rich historical sources, the author highlights the adaptation process to the reforms, as well as encountered challenges, including difficulties in maintaining harmony between declared faith and liturgical practice. This work sheds light on the specificity of the Polish context in relation to the global liturgical renewal movement, simultaneously showing the importance of dialogue between tradition and modernity in the religious life of Poland in the second half of the 20th century. In conclusion, the article constitutes an important contribution to understanding the dynamics of liturgical changes in the Catholic Church in Poland, with a focus on the Opole diocese, indicating the broad cultural and social frameworks that shaped these processes.