Дисертаційне дослідження присвячене вивченню психологічних особливостей прояву егоцентризму молодшого школяра у взаємодії з ровесниками. Розкрито зміст понять “егоцентризм”, “егоцентрична спрямованість особистості”, “особистісний егоцентризм”. Виявлено види, типи, форми, досліджено психологічні особливості прояву егоцентризму в молодшому шкільному віці у взаємодії з ровесниками. Встановлено вплив особистісного егоцентризму на якості особистості молодшого школяра. Простежено динаміку та з’ясовано гендерні відмінності егоцентричної спрямованості особистості молодшого шкільного віку. За отриманими результатами дослідження розроблено та апробовано соціально-психологічний тренінг з розвитку механізмів рефлексії та емпатії як базових механізмів децентрації у молодшому шкільному віці. Ефективність програми тренінгу доведено позитивною динамікою показників особистісного егоцентризму молодших школярів експериментальної групи досліджуваних.
The dissertation research is dedicated to studying the psychological peculiarities of egocentrism display by younger students in their interaction with persons of the same age. The nations of “egocentrism”, “egocentrism orientation of a personality”, “personal self-egocentrism” have been disclosed. The kinds, types and forms of psychological peculiarities of egocentrism display by younger students in their interaction with persons have been revealed. The impact of personal egocentrism on qualities of a young student personality has been established. The dynamic and gender differences of personal egocentric orientation of younger students have been investigated. According to the results of the scientific research, the socially- psychological training for the development of mechanisms of decentralization, reflexion and empathy for younger school age students in teaching and educational process has been worked out and approved. The effectiveness of the training programme has been proved by positive dynamic of personal egocentrism indices among younger students of the experimental group.