Дисертація присвячена обґрунтуванню теоретико-методичних засад формування предметної компетентності з основ теорії здоров’я у студентів вищих училищ фізичної культури. Представлено, теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено інформаційно-структурну систему формування у студентів відповідних компетенцій з навчальної дисципліни “Основи теорії здоров’я”. Науково обґрунтовано факт специфічного впливу тренувань різної спрямованості на організм підлітка, що відбивається на всіх його рівнях: фізичному, психічному та духовному. Показано, що в процесі адаптації до фізичних навантажень різного характеру у юних спортсменів поряд з набуттям одних якостей спостерігається “втрата” інших. Отримано нові дані про вплив спрямованості тренувань на основні показники нейродинамічних, сенсомоторних та психічних функцій спортсменів. Визначено закономірності впливу спрямованості тренувального процесу на розвиток особистісних якостей (агресивність, почуття патріотизму та ін.) та вставлено взаємозв’язок між проявами девіантної поведінки, причинами смертності спортсменів та специфікою видів спорту. Доведено, що сучасний дитячо-юнацький спорт, так само як і спорт олімпійський та професійний, не забезпечує гармонійного розвитку підлітків, якщо гармонійність розуміти так, як її розуміли філософи античності.
The dissertation is devoted to the substantional of the theoretical-methodical of forming of object competence in the health theory basics in the students of higher colleges of physical education. The structured information model of forming of corresponding competences on subject “health theory basics” in the students has been presented, theoretically substantiated and checked up. The fact of a specificinfluence of the trainings of any sort on a teenager’s organism that takes place at his/her all levels: physical, physical and spiritual has been substantiated scientifically. It was demonstrated that in the process of adaption to physical loads of any sort the young sportsmen not ounly acquire some qualities but loos other ones. The new data on training directionality influence on main indices of sportsmen’s neurodynamic, sensomotor and physical functions have been obtained. The common factors influence of training process directionality on development of personal qualities (aggression, feeling of patriotism, etc.) have been determined, and the relation between the displays of deviant behavior, causes of mortality, specificity of sports has been established. It was proved that the contemporary children and youth sport as well as Olympic and professional sport does not ensure a teenagers’ harmonious development, if we consider the harmony so as the philosophers did it.