Дисертація містить результати теоретичного та емпіричного дослідження тривожності як чинника дезадаптації практичних психологів-початківців. Структуровано відомості щодо підходів вивчення тривожності в зарубіжній та вітчизняній психологічній науці, узагальнено класифікацію видів тривожності за різними критеріями, визначено місце тривожності у професійному становленні особистості, зокрема, і практичного психолога, а також роль у появі дезадаптації. Установлено наявність статистично значущих кореляційних зв’язків між особистісною, професійною тривожністю й усіма структурними компонентами дезадаптації. Експериментально доведено, що особистісна тривожність є чинником дезадаптації у вирішенні професійнопсихологічних завдань, а професійна тривожність сприяє появі окремих проявів з різних підструктур дезадаптації. Обґрунтовано, розроблено та апробовано програму з регуляції тривожності в психологівпочатківців, яка передбачає роботу за такими блоками: лекційним, розвивально-психокорекційним і закріплювально-самостійним. На основі кількісного та якісного аналізу результатів доведено ефективність створеної програми й необхідність її застосування вже на етапі виробничих практик майбутніх психологів.
The thesis contains the results of the theoretical and experimental research of anxiety as a factor of novice psychologists’ desadaptation. The data concerning the approaches of investigating anxiety in the foreign and Ukrainian psychological studies are structured. The classification of anxiety types according to different criteria is generalized. The place of anxiety in the professional coming-to-be of a personality in general and a psychologist in particular is defined. The author also researches the role of anxiety in desadaptation emergence. The peculiarities of different types of anxiety, the reasons of professional anxiety in the novice psychologists’ groups with different education content and depending on the involving in professional activity are investigated in the empirical part. It is cleared up that the ground of professional anxiety emergence is a novice specialist’s inclination to situational and professional anxiety. The program for adjusting novice psychologists’ anxiety is grounded, worked out and approved. This program forsees the work according to the following blocks: lecture, development-andpsychocorrection and fixation-and-independence ones. The effectiveness of the created program and necessity of its using even on the stage of future psychologists’ practical training are proved on the base of the quantitative and qualitative analyses of the results.