У дисертації проаналізовано організаційно-педагогічні умови забезпечення соціальної опіки дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування в Галичині і підрадянській Україні у 20–30-х роках ХХ ст., охарактеризовано специфічні особливості організації сімейних та суспільних форм соціальної опіки в цих регіонах; диференційовано сукупність змісту, форм, методів і технологічних підходів у спільних і відмінних умовах запровадження соціальної опіки з боку державних, громадських і релігійних організацій; виокремлено сімейні форми соціальної опіки, або наближені до сімейних, як домінантну основу утвердження суспільного опікунства; окреслено тенденції та можливості трансформації досвіду соціальної опіки дітей в Україні досліджуваного періоду у соціально-педагогічну практику сьогодення.
The organizational-pedagogical terms of social guardianship providing to orphans and children, deprived of paternal caring in Galychina and subsoviet Ukraine in 20 - 30th ХХ century were analysed in dissertation. Specific features of home and public forms organization of social guardianship in these regions were described. The entirety of content, forms, methods and technological approaches in similar and divergent conditions of social guardianship initiation from the side of state, public and religious organizations was differentiated. The family forms of social guardianship or close to family ones as dominant basis of public guardianship initiation were distinguished. Tendencies and possibilities of transformation in current social-pedagogical practice of social guardianship experience of children in Ukraine of the investigated period were outlined.