У роботі розкрито актуальну проблему соціалізації обдарованих студентів у вищому навчальному закладі; висвітлено напрямки, підходи до дослідження обдарованості, концепції, моделі, фактори, компоненти, види та сфери обдарованості, структуру обдарованої особистості. Проаналізовано складові та джерела соціалізації обдарованої молоді, розкрито суть феномена соціалізованості обдарованих студентів, окреслено її рівні, критерії, показники. Обґрунтовано модель і педагогічні умови успішної соціалізації обдарованих студентів (розвиток соціальної активності, творчо спрямована професійна підготовка, стимулювання особистісного розвитку і саморозвитку обдарованих студентів, цілеспрямована педагогічна підтримка і супровід процесу соціалізації обдарованих студентів; створення сприятливого соціально-педагогічного середовища). Висвітлено етапи, функції, принципи соціалізуючої роботи, стадії соціалізації.
In work the issue of the day the socialization of the gifted students in higher educational establishment is exposed; directions, approaches to research of gift, conception, model, factors, components, kinds and spheres of gift, structure of the gifted personality are reflected. Constituents and sources of socialization of the gifted young people are analyzed, essence of the socializes of the gifted students is exposed, its criteria, indexes even are outlined. A model and pedagogical terms of successful socialization of the gifted students is grounded (development of social activity, creatively the directed professional preparation, stimulation of personality development and self-development of the gifted students, purposeful pedagogical support and accompaniment of process of socialization of the gifted students; creation of favorable social-pedagogical environment). Stages, functions, principles of socialization work, stages of socialization are reflected.