У дисертації актуалізовано питання щодо концертмейстерської підготовки майбутніх учителів музики України і Китаю. Глобалізаційні процеси та полікультурні реалії диктують необхідність створення спільної методики концертмейстерської підготовки майбутніх учителів музики, оскільки саме в роботі концертмейстера синкретично поєднуються як національні, полінаціональні, так і академічні та інноваційні ракурси музичного виконавства. На основі культурно-історичного, теоретико-методичного та
експериментального дослідження встановлені пріоритетні шляхи розвитку концертмейстерського виконавства в Китаї та Україні, їх відмінності та спільні характеристики. Концертмейстерська підготовка майбутнього вчителя музики представлена як самодостатній складно-інтегрований комплекс, який є процесом і результатом формування фахових якостей, опанування спеціальними виконавськими уміннями для здійснення функціональних завдань музичного супроводу в різних формах творчої взаємодії та художнього діалогу з іншими учасниками музично-педагогічного та інтерпретаційно-виконавського процесів. Структурними компонентами визначено: художня жанрово-стильова компетентність; виконавсько-мобілізаційний; ансамблево-рольовий; інноваційно-педагогічний компоненти.
Dissertation investigation actualizes issues concerning accompanist training of future music teachers of Ukraine and China. Processes of globalization, realia of intercultural dialogue dictate the necessity of creation of joint methods of accompanists training of future music teachers as both national, polynational, and academic and innovational viewpoints are syncretically united just in an accompanists work. The ways of development of accompanist training in China and Ukrain were established on the basis of cultural and historical, theoretical and methodical and experimental investigation, as well as their peculiarities and common characteristics. Accompanist training was presented as a professional component of the professional formation of future music teachers, caused by national and cultural traditions and social needs of both countries. Accompanist training of future music teaches is presented as independent hard-integrated complex which is the ptocess and result of formation of professional qualities, mastering of special performing skills for performance of functional tasks of music accompaniment in different forms of creative interactive and artistic dialogue with other participants of musical and pedagogical and interpretation and performance processes. It was determined by structural components as follows: artistic genre and stylistic competency; performance and mobilization; ensemble and role; innovational and pedagogical components.