Дисертація містить методологічні, теоретичні, методичні засади професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів до проектування позаурочної виховної діяльності. У дисертації здійснено структурно-функціональний аналіз педагогічного проектування, визначено алгоритм здійснення дій та операцій в межах зазначеного виду діяльності. Розроблено та обґрунтовано модель підготовки майбутніх учителів початкових класів до проектування позаурочної виховної діяльності; охарактеризовано педагогічні умови її реалізації. Охарактеризовано особливості засобів, методів, форм підготовки студентів та розроблено навчально-методичний комплекс, що сприяє підготовці майбутніх учителів початкових класів до проектування позаурочної виховної діяльності.
The dissertation contains the research of the theoretical and methodical aspects of training the future primary school teachers for projecting out-of-class educational activities. The structure and functions of pedagogical projecting are determined. The essence and maintenance of the concept «projecting out-of-class educational activities» are given as well as the algorithm of actions and transactions within a specified activity are defined. The procedural model of training the primary school teachers for projecting out-of-class educational activities is developed and proved. Substantive basis of experimental model focused on forming the future primary school teachers’ readiness for projecting out-of-class educational activities are introduced into practice and proved. The pedagogical conditions of successful passing the process of training the future primary school teachers for projecting outof-class educational activities are characterized as well as the special set of means, methods and forms of training students of pedagogical departments are worked out and introduced into mass teaching practice.