Досліджено підготовку майбутніх юристів до професійної діяльності у пенітенціарній системі України. У дисертації вперше виявлено, теоретично обґрунтовано й експериментально перевірено педагогічні умови підготовки майбутніх юристів до професійної діяльності у пенітенціарній системі України, до яких віднесено: інтеграцію навчальних дисциплін з підготовки майбутніх юристів до професійної діяльності у пенітенціарній системі України; використання активних методів навчання у суб’єктсуб’єктній взаємодії викладачів і майбутніх юристів; забезпечення оволодіння майбутніми юристами досвідом професійної дільності у процесі проходження практики в юридичній клініці. Розроблено та науково обґрунтовано модель підготовки майбутніх юристів до професійної діяльності у пенітенціарній системі України, яка включає взаємопов’язані структурні блоки (цільовий, теоретико-методологічний, змістовий, процесуальний та результативний).
The preparation of the future lawyers for the professional activities in the penitentiary system of Ukraine was studied. In the dissertation, for the first time, the pedagogical conditions for the preparation of the future lawyers for the professional activities in the penitentiary system of Ukraine were identified, theoretically substantiated and experimentally tested. These included: the integration of educational disciplines in training of the future lawyers for the professional activities in the penitentiary system of Ukraine; The use of active teaching methods in the subject- subject- interaction of the teachers and the future lawyers; Ensuring that the future lawyers master the experience of the professional dignity during an internship at the law clinic. A model for training future lawyers for professional activities in the penitentiary system of Ukraine has been developed and scientifically justified. This model includes interrelated structural blocks (target, theoretical, methodological, substantive, procedural and effective).