У дисертації досліджується проблема формування комунікативної компетентності майбутніх учителів музики у процесі фортепіанного навчання, яка є актуальною для музично-освітньої практики як в Україні, та і в Китаї. Конкретизовано поняття «комунікативна компетентність майбутнього вчителя музики», розкрито теоретичні та практичні аспекти формування цього феномена. Доведено ефективність формування комунікативної компетентності студентів педагогічних університетів у процесі фортепіанного навчання за умов впровадження поетапної методики, що забезпечує активізацію мотиваційної, когнітивної, перцептивної та діяльнісної сфер особистості шляхом проектування та реалізації комунікативних зв’язків у музично-навчальному процесі. Розроблена методика включає наступні етапи педагогічної роботи: передкомунікативний, комунікативно-ініціативний, комунікативно-творчий.
In the dissertation the problem of communicative competence of future teachers of music in the piano training, this is important for music-educational practice both in Ukraine and in China. Concretized the concept of «communicative competence of the future teacher of music», reveals the theoretical and practical aspects of this phenomenon. The efficiency of communicative competence of students of pedagogical universities in the piano learning conditions phased implementation methodology that ensures the activation of motivational, cognitive, perceptual and personality and activity areas by designing and implementing communication links in the musical learning process. The thesis presented methodological model of communicative competence of future music teachers. This model includes the structure of communicative competence, principles, pedagogical conditions, methods and techniques of formation of this phenomenon and continuity of educational work by stages.