Дисертацію присвячено проблемі використання мультимедійних засобів у вищих навчальних закладах І-ІІ рівнів акредитації у процесі навчання біології як загальноосвітньої дисципліни. Представлено результати аналізу психологопедагогічної, методичної літератури, постанов та нормативних документів
Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, програм міжнародних організацій з даної теми. Розроблено курс навчальних мультимедійних лекцій „Біологія“, який відповідає особливостям вивчення даної навчальної дисципліни у коледжі, також методичні рекомендації для викладачів та поради щодо створення власних мультимедійних занять. Експериментальна перевірка ефективності застосування дослідної методики дає право стверджувати, що курс мультимедійних лекцій „Біологія“ сприяє мінімізації стресу, психологічного навантаження на студента, полегшенню вивчення курсу, підвищенню рівня якості знань останніх та розвиває їх навики роботи з комп’ютерними технологіями.
The research topic of the thesis is the general biology multimedia lectures course for the students of Ukrainian colleges who are studying biology as a secondary school subject in order to obtain the certificate of the complete secondary education. The thesis consists of three parts. The first one is the analyses of various sources of pedagogical, methodological, biological, psychological, legislative, executive information in order to obtain the up to date situation of the multimedia integration level into the global education system as well as the one of Ukraine. In this chapter the author is describing the modern ways of using and involving computers in the sphere of education, the opportunities which computers provide (Internet technologies, databases, video conferences, distance education, etc.). The chapter contains the existing world examples of involving multimedia in teaching process. Among the leading countries it is possible to point out: South Korea,
The United States of America, Japan and France. According to latest data, India is providing school courses, based on multimedia technologies, for the 15-16 years old students, sponsored by the government of the state. To underline the necessity of governmental and sponsors’ donations we could say that the average cost of the singe project is two million euros.