Диссертация посвящена проблеме взаимосвязанного обучения видам речевой деятельности в процессе подготовки и создания текстов. В работе описан новый подход к формированию умений речевой деятельности – взаимосвязанное обучение (на материале родного языка). Под взаимосвязанным обучением имеется в виду параллельное обучение всем видам речевой деятельности на основе общего языково-речевого материала, которое предполагает: а)определенную последовательность в работе с видами речевой деятельности (от рецептивной деятельности к продуктивной в таких вариантах сочетания ее видов: слушание – говорение; слушание – говорение (монологическое и диалогическое) – письмо; чтение – говорение; чтение – говорение (монологическое и диалогическое) – письмо); б) управление формированием предметного плана высказываний и текстов; в) организацию самостоятельной интеллектуально-речевой деятельности.
The dissertation is devoted to the problems of forming textbuilding and textcomprehanding skills in their interrelation in the process of long – term preparation of schoolchildren to writing compositions. The work deskribes a new approach -interrelation teaching of different types of speech activity on the basis of the native language. It is created on the concept of communicative tendency in training speech skills and on the objective interrelations of oll types of speech activity in the process of their development. The investigation characterises the metodological system of formin textbuilding and textcomprehanding skills by the 5 th grade school – children using the Russian language as their mother tongue. The effectiveness of the proposed system has been grounded the oretically and approved in practice. The main results of the research have been implemented in the new Russian language teaching programs for schools wich the Russian language of training.