Дисертацію присвячено проблемі формування екологічної культури в розумово відсталих підлітків у процесі вивчення природознавства. Визначено теоретикометодичні засади екологічного виховання учнів, які потребують корекції розумового розвитку. Викладено результати вивчення та аналізу реального досвіду роботи з формування екологічної культури розумово відсталих підлітків у навчальновиховному процесі допоміжних шкіл. Визначено показники, критерії та рівні сформованості екологічної культури розумово відсталих учнів 6 – 9-х класів, показано її особливості, вікову динаміку та потенційні можливості.
The thesis is devoted to the problem of forming the ecological culture with the mentally retarded teenagers in the process of studying the natural history. The theoretic-methodical foundations of the ecological education and upbringing of schoolchildren who need the correction of their intellectual development are defined. The investigation shows the results of the study and analysis of the real experience gained in the process of work aimed at the formation of the ecological culture of the middle and senior formers in the study-education process at the auxiliary schools of the Donetsk region. The author also defines the indecies, criteria and levels of the ecological culture formation with the mentally retarded teenagers of the 6th-9th forms; their age dynamics and potentialities are also shown.