Дисертація присвячена теоретичному обґрунтуванню та експериментальному вивченню психологічних особливостей емоційнопочуттєвого розвитку дітей старшого дошкільного віку. Виділені критерії (модальність емоційно-почуттєвих станів, їх динамічні особливості, здатність дитини усвідомлювати власні емоційно-почуттєві стани, її здатність до розпізнавання емоційно-почуттєвих станів інших, здатність до відгуку на емоційно-почуттєві стани інших) та рівні емоційно-почуттєвого розвитку старшого дошкільника: стабільно-позитивний (високий), ситуативнозалежний (середній), стабільно-пригнічений (низький). Доведено, що оптимізація емоційно-почуттєвого розвитку старших дошкільників ДНЗТ можлива за умови включення дитини в позитивно забарвлене емоційно-насичене спілкування із ровесниками та дорослим у процесі тренінгових занять, що за своїм змістом орієнтує старшого
дошкільника на очікуваний вступ до школи та знімає такі проблеми як швидка та різка зміна настрою, тривале відновлення після негативних переживань, помилки при розпізнаванні емоційно-почуттєвих станів своїх та інших, а також байдуже ставлення до переживань інших людей.
The dissertation explores the theoretical background and experimental analysis of emotional and perceptive development of a child under senior school age. The marked criteria are modality of emotional and perceptive states, their dynamic peculiarities, the child ability to perceive individual emotional and perceptive states, the ability to respond to emotional and perceptive states of others, and levels of emotional and perceptive development of a child under senior school age: stable positive (high), situationally dependent (middle), stable depressed (low). Optimization of the emotional and perceptive development of a child under senior school age is proved to be possible on condition that a child should be involved in the positive and emotionally rich communication with peers and adults in the process of training classes. Based on the very content, they direct a child under senior school age towards the planned school education, and avoid such problems as prompt and sudden mood changes, prolonged renovation which follows negative feelings, errors in defining the individual and collective emotional and perceptive states, and, at the same time, the indifference to the feelings of other people.