У дисертації на підставі архівних матеріалів, конфесійних текстів та зібраних автором спогадів відтворена історія релігійного руху євангельських християн святих сіоністів від моменту його виникнення в 30-х рр. ХХ ст. на Західному Поліссі й дотепер. Докладно розглянуто ситуацію соціально-культурної кризи на міжвоєнному Поліссі, що призвела до поширення сектантстсва й, зокрема, радикального п’ятдесятництва, на ґрунті якого й виник рух мурашківців. Р еконструйовано процес становлення мурашківської секти й організацію мурашківської комуни Новий Єрусалим (1936-1940). Досліджено взаємини секти мурашковців із радянською владою, репресії, яких зазнавали сектанти за Сталіна та Хрущова, історію й організацію мурашківських комун в СРСР (1957 – початок 90-х). Розкрито деякі механізми адаптації сектантів до репресивної радянської системи й до сучасного секулярного суспільства. Докладно описано релігійне вчення сіоністів-мурашківців з його містично-екстатичним культом, який поступово вигасає, і юдаїстичними ритуально-моральними нормами; виявлено деякі чинники його формування. На підставі особистих спостережень схарактеризовано особливості життєвого укладу й повсякденного побуту сучасних сіоністів-мурашківців із смт. Комінтернівського Одеської області.
The thesis, based on archival documents, doctrinal texts and memoires collected by the author, discusses the history of a sectarian religious movement of Evangelical Christians Saint Zionists (also known as Murashkovtsi) which formed in 1930-s in Polish-controlled Western Polissya. The movement emerged from the situation of social and cultural crisis caused by the decline of the traditional rural economy as well as by the collapse of peasants’ world outlook in the course of the World War and Bolshevik revolution; the crisis led to a massive expansion of Protestant sects, including Baptists, Evangelicals and, most notably, Pentecostals. It was the radical Pentecostal milieu that the sect’s founder, “Prophet Elias” and the “Father of Zion” Ivan Murashko (1891-1954), came from. Together with his wife, the “Mother of Zion” Olga Kyrylchuk (1885-1956) he created a vibrant millennialist movement which combined a Pentecostal-style ecstatic cult with Judaizing moral and ritual prescriptions based on the Old Testament and absorbed many elements of popular beliefs (e.g. the idea of reincarnation). The principal constitutive event for the sect came in 1933 when, for the sake of the world salvation, Olga as “Christ’s Second Sacrifice” made Murashko perform the rite of “Breaking the Seals” in which he cut her repeatedly with a razor and collected her flowing blood. In 1936, the Zionists made an attempt to establish an agricultural commune in Polissya, but the counteraction by Polish authorities led to the dissolution of the commune and the emigration of Murashko and Olga to Argentine.