Дисертаційне дослідження присвячено вивченню психологічних особливостей подолання студентами складних життєвих ситуацій та розробці психологопедагогічної моделі сприяння розвитку в студентів технічного ВНЗ здатності до реалізації ефективних способів копінгу. Уточнено зміст понять копінгу, складної життєвої ситуації. Вивчено й систематизовано основні особистісні фактори копінгу, створено модель подолання особистістю складної життєвої ситуації. Розроблено та апробовано систему психолого-педагогічних заходів, спрямовану на сприяння розвитку особистості студентів у напрямку розширення їхніх можливостей у реалізації активних способів копінгу, доведено її ефективність. Сформульовані рекомендації щодо сприяння розвитку в студентів здатності до ефективного подолання складних життєвих ситуацій у межах навчальних курсів психологічного змісту, які викладаються у технічному ВНЗ, а також використання розробленого психолого-педагогічного інструментарію у виховній і профілактичній роботі викладачами і кураторами студентських груп.
The research is devoted to the studying of the psychological peculiarities of coping by students with difficult life situations and working out the psycho-pedagogical model of assisting the development of effective ways of coping by technical high school students. The content of the coping with difficult life situations is precisely defined. The main personal coping factors are studied and systematized. The person’s coping with difficult life situations is created. The system of psycho-pedagogical measures aimed at the students’ personalities development in the direction of widening their possibilities in realization of active coping strategies is worked out. The effectiveness of this system is proved and tested. The recommendations on how to develop students’ abilities to cope with difficult life situations on the basis of educational psychological courses taught at the
technical high school and also psycho-pedagogical implementation in educational and privative work of tutors are formulated.