Дисертаційна робота присвячена проблемі логопедичного супроводу дитини раннього віку з церебральним паралічем. Розроблено сучасний дизайн діагностичного дослідження та необхідний інструментарій, який дозволив визначити актуальний стан логопедичного супроводу дитини раннього віку з церебральним паралічем. Згідно з результатом констатувального дослідження актуального стану логопедичного супроводу дітей раннього віку з церебральним паралічем визначено бар’єри забезпечення логопедичного супроводу. Обґрунтовано, розроблено, практично зреалізовано міжгалузеву «Комплексну програму логопедичного супроводу дитини раннього віку з церебральним паралічем», засновану на принципі інтеграції базових ланок процесу логопедичного супроводу, який є спеціально організованим освітнім простором супроводу, основний зміст якого складає професійна взаємодія «команди фахівців» ₋ логопед, лікар, психолог; дитина; родина. Обґрунтовано, розроблено та впроваджено методику ранньої логоінтервенції «У ритмі Метелика», основна мета якої - міжгалузева логопревентивна/корекційна робота, спрямована, перш за все, на активізацію та формування фізіологічних, нейробіологічних, психолінгвістичних навичок домовленнєвого та раннього мовленнєвого періоду розвитку; пропедевтика можливих ускладнень у період раннього віку на засадах міжгалузевого, синергійного, нейролінгвістичного підходів. Методика ранньої логоінтервенції розкриває основні напрями, етапи, методичний інструментарій та зміст роботи логопеда з дитиною раннього віку з церебральним паралічем, а також окреслює напрями та зміст логопедичного супроводу родини та корекції батьківсько-дитячих стосунків (автономний сімейно-орієнтований сегмент «LogоАбетка»). В основу цього напряму покладено врахування складної структури мовленнєвого порушення та його впливу на загальний психомовленнєвий розвиток дитини раннього віку з ЦП. Відповідно окреслених бар’єрів, на етапі констатації визначено інтегральний змістовий блок в програмі логопедичного супроводу змістом якого передбачалося підвищення професійної компетентності логопедів та рівня їх готовності до взаємодії з батьками та іншими учасниками логопедичного супроводу. Поглиблено зміст існуючих та розроблено нові спеціальні освітні компоненти, які успішно реалізують у вищих закладах освіти спеціальність «016 Спеціальна освіта».
Експериментально доведено доцільність, ефективність та науково-практичну значущість результатів дисертаційного дослідження.
The dissertation is devoted to the problem of speech therapy support for a young child with cerebral palsy. A modern design of a diagnostic study and the necessary tools were developed, which allowed to determine the current state of speech therapy support for a young child with cerebral palsy. According to the results of the assessment study of the current state of speech therapy support for young children with cerebral palsy, the barriers to providing speech therapy support were determined. The interdisciplinary «Comprehensive program of speech therapy support for a young child with cerebral palsy» based on the principle of integration of the basic links of the process of speech therapy support, which is a specially organized educational process, the main content of which is the professional interaction of a «team of specialists» ₋ speech therapist, doctor, was substantiated, developed, and practically implemented. , psychologist; baby; family. The method of early speech intervention "In the rhythm of the butterfly" was substantiated, developed and implemented, the main goal of which is interdisciplinary logopreventive/corrective work, aimed primarily at the activation and formation of physiological, neurobiological, psycholinguistic skills of agreement and early speech development; propaedeutics of possible complications in the period of early age on the basis of interdisciplinary, synergistic, neurolinguistic approaches. The method of early logointervention reveals the main directions and content of the work of a speech therapist with a child of early age with cerebral palsy, as well as outlines the directions and content of speech therapy support for the family and correction of parent-child relations (autonomous family-oriented segment «LogoAbetka»). The basis of this direction is the systematic analysis of the complex structure of speech impairment and its impact on the general psycho-speech development of a young child with cerebral palsy. Accordingly, at the ascertainment stage of the defined barriers, an integral content block was defined in the program of speech therapy support, the content of which was to increase the professional competence of speech therapists and the level of their readiness to interact with parents and other participants of speech therapy support. The content of the existing ones has been deepened and new special educational components have been developed, which are successfully implemented in higher education institutions, specialty 016 Special education. The expediency, effectiveness and scientific and practical significance of the results of the dissertation research have been experimentally proven.