У дисертації, присвяченій вивченню феномену афекту неадекватності у дезадаптованих підлітків, здійснено теоретичний аналіз наукових підходів дослідження емоційно-мотиваційної сфери підлітків з афективною поведінкою; визначено сутність поняття «афект неадекватності дезадаптованих підлітків»; теоретично обґрунтовано соціально-психологічні чинники цього утворення в дезадаптованих підлітків. Експериментально досліджено специфічні особливості поведінки зазначеної категоріїпідлітків, вплив соціальних та психологічних чинників на особливості прояву афекту неадекватності у дезадаптованих підлітків середньої загальноосвітньої школи та школи-інтернату. Визначено критерії (емоційно-ціннісне ставлення до себе, емоційно-ціннісне ставлення до оточуючих та емоційноціннісне ставлення до життя), показники та рівні (експліцитний, метапліцитний та імпліцитний) зазначеного феномену. У процесі експериментальної роботи розроблено психологічну модель профілактики та корекції дезадаптованої поведінки підлітків з афектом неадекватності, доведена доцільність та ефективність впровадження психологічної програми та соціально-психологічного тренінгу з метою попередження та зниження показників дезадаптованості та афекту неадекватності. Розроблено методичні рекомендації практичним психологам і класним керівникам середньої загальноосвітньої школи та шкіл-інтернатів з попередження та зниження показників дезадаптованості й афекту неадекватності у підлітків.
Dissertation, devoted to the affect of inadequacy in adolescence, contains theoretical analysis of scientific approaches of the phenomena in foreign and domestic psychology; the essence, socio-psychological factors of this construct in secondary school as well as boarding school teenagers are determined. In the process of experimental research peculiarities of affect of inadequacy in teenagers with disadaptive behaviour are investigated. The psychological model of preventive measures and correction of maladaptive behaviour is developed; criteria and levels of the phenomena are determined. Appropriateness and effectiveness of psychological programme and socio-psychological training implementation are experimentally proved. Methodological recommendations for secondary school and boarding school practical psychologists and class teachers concerning lowering of affect of inadequacy characteristics in maladaptive adolescence are worked out.