Дисертаційне дослідження присвячено теорії і практиці економічної підготовки учнів у позашкільних навчальних закладах. Розкрито стан економічної підготовки учнів, історико-педагогічні засади економічної освіти, навчання і виховання. Проведено дослідження соціально-педагогічних умов економічної підготовки учнів у позашкільних навчальних закладах. Визначено принципи, мету і завдання економічної підготовки. Охарактеризовано структуру змісту, форм та методів економічної підготовки учнів позашкільних навчальних закладів. Представлено особливості формування економічної компетентності учнів позашкільних навчальних закладів. Експериментально доведено ефективність запропонованих удосконалень соціально-педагогічних умов економічної підготовки учнів у позашкільних навчальних закладах.
In dissertation conception provisions about economic preparation of pupils in non-formal educational institutions are theoretically proved and checked experimentally up. On the basis of analysis of the systems of theoretical approaches and practical realization, essence of concept “economic preparation”. Is it found out that economic preparation of students of non-formal educational institutions is a purposeful process of preparation of personality to life in the conditions of becoming and development of market economy which makes the aggregate of economic knowledges, abilities and skills, economic capabilities, necessary for successful self-realization in society. It is found out in the process of research, that the structure of economic preparation of pupils includes intercommunication with economic education and foresees the economic teaching and education.