Автором проаналізовані питання психологічної підтримки учасників освітнього процесу. Зазначено, що збройна агресія Російської Федерації й оголошення в Україні воєнного стану зумовили появу стресу в людей. Це все призвело до того, що значна кількість учасників освітнього процесу дістали психологічні травми різного ступеня, які можуть спричинити посттравматичний розлад і потребують постійної психологічної підтримки та допомоги. Вивчено основні ознаки погіршення психічного здоров’я. Відзначено, що окремо ці ознаки можуть характеризуватися тимчасовими відхиленнями від норми, але в сукупності вони можуть свідчити про погіршення психічного здоров’я. У статті розглянуто основні напрями психологічної підтримки здобувачів освіти, що опинились у складних життєвих обставинах
унаслідок збройної агресії. Зазначено, що в умовах воєнного стану особливо актуальною постає проблема адаптації та соціалізації переселенців (як в Україні, так і за кордоном). Розглянуто соціально-психологічну модель сценаріїв розвитку подій і наявних загроз у сфері задоволення освітніх потреб дітей українських біженців. Зауважено, що необхідно враховувати сучасні обставини організації освітнього процесу в дистанційному форматі навчання, оскільки онлайн-освіта через власні особливості може психологічно впливати на розвиток дитини у процесі навчання. Окрім того, дедалі більшого значення набувають специфічні психологічні явища, серед яких ефект присутності й ефект поділяння емоцій (обмін емоціями, співпереживання). Відзначено, що провідну роль у збереженні позитивного емоційного стану здобувачів освіти відіграє гармонійний психоемоційний стан викладача, зокрема його психічне здоров’я, адже душевний спокій і гідний приклад моральної, урівноваженої, доброзичливої поведінки педагога може впливати на формування світогляду дитини.
The author analyzed the challenges of wartime in the issue of psychological support for participants in the educational process. It was noted that the armed aggression of the Russian Federation and the declaration of martial law in Ukraine became a stress for all participants of the educational process. All this led to the fact that a significant number of participants in the educational process received psychological injuries of varying degrees, which can lead to post-traumatic stress disorder and require constant psychological support and assistance. The main signs of deterioration of mental health were studied. It is noted that individually these signs can be characterized by temporary deviations from the norm, but in aggregate they can indicate deterioration of mental health The main directions of psychological support of education seekers who found themselves in difficult life circumstances as a result of armed aggression were considered. It was noted that in the conditions of martial law, the problem of adaptation and socialization of immigrants (both in Ukraine and abroad) becomes especially urgent. The socio-psychological model of scenarios of the development of events and existing threats in the field of meeting the educational needs of Ukrainian refugee children is considered. It is noted that it is necessary to take into account the modern circumstances of the organization of the educational process of educational institutions in the distance learning format, since online education has its own psychological features of the child’s development in the learning process. In addition, specific psychological phenomena, including the effect of co-presence and the effect of sharing emotions, are gaining more and more importance. It is noted that the harmonious mental state of the teacher himself, in particular his mental health, plays a leading role in preserving the positive emotional state of the students of education, because the state of mental peace and a worthy example of moral, balanced, benevolent behavior of the teacher has a significant subconscious influence on the formation of the child’s worldview.