В статті з’ясовано сутність поняття методичного супроводу як цілеспрямованої системної співпраці, освітньої підтримки, взаємодопомоги вихователя-методиста та педагогів закладу дошкільної освіти з метою вирішення оптимального шляху забезпечення формування основ дизайнерських умінь у дітей шести років засобом ландшафтного дизайну та самовдосконалення мистецької дизайн-освіченості. Запропоновано етапи проведення методичних форм діяльності вихователя-методиста з педагогами приватного закладу «Мандаринка» щодо формування основ дизайнерських умінь у дітей передшкільного віку засобом ландшафтного дизайну: орієнтовно-адаптивний, діяльнісно-поведінковий та діяльнісно-творчий з врахуванням взаємодії: вихователь-методист-педагоги. Етапи методичного супроводу передбачають орієнтацію на дидактичні принципи: системності, суб’єктивності, свідомості, доступності доцільності, інтегрованості тощо. Перший, орієнтовно- адаптивний етап дослідження спрямовувався на позитивне спілкування вихователя-методиста з педагогами. Другий, діяльнісно-поведінковий етап дослідження орієнтувався на поглиблення уявлення педагогів щодо проблеми дослідження. Третій, діяльнісно-творчий етап дослідження спрямований на творче самовираження педагогів у дизайнерській діяльності закладу дошкільної освіти та удосконалення власних художньо-конструкторських умінь. До кожного етапу методичного супроводу дібрано форми методичної роботи (семінар, семінар-практикум, методичний ринок, тренінг в інтеграції із педагогічною виставкою, творча майстерня, ділова гра) за шістьма темами зі стислим результатом. Представлено інформацію до проведеного семінару із здійсненим ретроспективним аналізом становлення та розвитку формування основ художньо-конструкторських умінь, ландшафтного дизайну, методичного супроводу. Наведено результат тестування усвідомленості педагогами приватного закладу дошкільної освіти «Мандаринка» поняття «формування основ дизайнерських умінь у старшого дошкільного віку» до впровадження етапів методичного супроводу (33%) та після (67%), що показує ефективність використаних етапів методичного супроводу.
The article clarifies the concept of methodological support as a purposeful systemic cooperation, educational support, mutual assistance of a teacher- methodologist and teachers of a preschool education institution in order to find the best way to ensure the formation of the basics of design skills in children of six years old by means of landscape design and self-improvement of artistic design education. The stages of methodical forms of activity of the educator-methodologist with teachers of the private institution «Mandarinka» on the formation of the basics of design skills in preschool children by means of landscape design are proposed: orientation- adaptive, activity-behavioral and activity-creative, taking into account the interaction: educator-methodologist-pedagogues. The stages of methodological support involve a focus on pedagogical principles: systematicity, subjectivity, consciousness, accessibility, expediency, integration, etc. The first, tentative-adaptive stage of the study was aimed at positive communication between the educator-methodologist and teachers. The second, activity-behavioral stage of the study focused on deepening teachers' understanding of the research problem. The third, activity-creative stage of the study is aimed at creative expression of teachers in the design activities of preschool education institutions and improvement of their own artistic and design skills. For each stage of methodological support, the forms of methodological work (seminar, workshop, methodological market, training in integration with a pedagogical exhibition, creative workshop, business game) on five topics with a brief result were selected. The article presents information on the seminar with a retrospective analysis of the formation and development of the formation of the basics of artistic and design skills, landscape design, and methodological support. A brief result of testing the awareness of teachers of the private preschool education institution «Mandarinka» of the concept of «formation of the basics of design skills in senior preschool age» before the introduction of the stages of methodological support (33%) and after (67%) is presented, which shows the effectiveness of the stages of methodological support used.