У дослідженні теоретично обґрунтовано та розроблено систему психологічної допомоги для зниження проявів агресивної поведінки в розумово відсталих дітей.
Розкрито та обґрунтовано детермінанти, що ініціюють агресивну поведінку розумово відсталих дітей. Створено комплекс діагностичних процедур для виявлення проявів агресивної поведінки та виділено критерії для постановки діагнозу «агресивна поведінка» у розумово відсталих дітей. Доведено, що агресивна поведінка у них проявляється по-різному і визначається віковими й психологічними особливостями, а також рівнем психічного розвитку, структурою дефекту і особливостями нейродинаміки. Виділено рівні агресивної поведінки і встановлено, що вони обумовлені як зовнішніми, так і внутрішніми чинниками. Виокремлено типи агресивних реакцій, характерних для дітей з розумовою відсталістю, які повинні враховуватися при проведенні психопрофілактичної роботи. Розроблено систему
психокорекційної роботи, яка є цілісним безперервним процес впливу на розумово відсталу дитину з агресивною поведінкою на всіх вікових етапах, що містить сукупність заходів, спрямованих на раннє виявлення агресивної поведінки, визначення чинників, які її провокують, та вплив на них за допомогою комплексу прийомів, методик і організаційних форм роботи, що є найефективнішими для зниження проявів та рівнів агресивної поведінки.
The study is theoretically grounded and developed a system of psychological help to reduce the symptoms of aggressive behavior in mentally retarded children. Exposed and grounded determinants that trigger aggressive behavior of mentally retarded children. The complex diagnostic procedures for detection of aggressive behavior and identified criteria for the diagnosis of " aggressive behavior " in mentally retarded children. It is shown that aggressive behavior in mentally retarded children is manifested in different ways and is determined by age and psychological characteristics , and level of mental development , structure and defect characteristics neurodynamics. Highlight the level of aggressive behavior and found that they are caused by both external and internal factors singled out types of aggressive responses specific to children with mental retardation ( person-dezadaptatsiynyy, openly-hostile, active-directive, spontaneous communicative type) that should be considered during psihoprofilakticheskoy work. The system of psycho – work, which is a continuous process of holistic impact on mentally retarded children with aggressive behavior at all ages and stages, comprising a set of measures aimed at early detection of aggressive behavior, identifying the factors that trigger it, and the impact on them through a set of techniques, methods and organizational forms of work that are most effective for a particular problem – reducing symptoms and levels of aggressive behavior.