Дисертаційне дослідження присвячено теорії і практиці економічної підготовки учнів 5–9 класів. У дослідженні висвітлено соціально-педагогічні передумови економічної освіти учнів загальноосвітніх шкіл; стан досліджуваної проблеми; проаналізовано особливості економічної підготовки учнів 5–9 класів сучасних сільських загальноосвітніх навчальних закладів; розкрито сутність поняття «економічна підготовка» школярів. Визначено та обґрунтовано основні педагогічні умови економічної підготовки учнів 5–9 класів у процесі вивчення основ сільськогосподарської праці, висвітлено питання формування економічних знань, вмінь та навичок учнів, здійснена дослідно-експериментальна перевірка педагогічних умов економічної підготовки учнів 5–9 класів.
Dissertation is devoted to theory and practice of economic training of pupils of 5–9 grades. Social-pedagogical conditions of economic education of pupils of secondary school, were reviewed in the survey; as well as state of the studied problem; peculiarities of economic training of pupils of 5–9 grades of modern rural secondary schools were analyzed; essence of the concept «economic training» of pupils, was revealed. Main pedagogical conditions of economic training of pupils of 5–9 grades in the process of learning basics of agricultural labor were defined and reasoned, issue of forming of economic knowledge, pupils’ skills and abilities was highlighted, experimental review of pedagogical conditions of economic training of pupils of 5–9 grades, was made.