Дисертацію присвячено дослідженню проблеми гендерних особливостей становлення «Я-концепції» учнів початкових класів. Визначено теоретичні підходи до проблеми дослідження та виокремлено когнітивний, емоційно-оцінний і поведінковий компоненти «Я-концепції» молодших школярів. Експериментально виявлено асинхронність становлення компонентів «Яконцепції» хлопчиків і дівчаток молодшого шкільного віку. Встановлено, що компоненти «Я-концепції» дівчаток є схожими до відповідних компонентів хлопчиків, які на один-два роки старші від них. З’ясовано, що третина хлопчиків і п’ята частина дівчаток вирізняються негативною «Я-концепцією», проявами якої є: негативний зміст їх «Я-образу», неадекватна самооцінка, високий рівень тривожності й низький рівень розвитку самоконтролю. Основними чинниками становлення «Я-концепції» учнів 1-4-х класів є: стосунки із значущими іншими, а психологічними механізмами – рефлексія та самоконтроль.
The dissertation is devoted to problems of gender characteristics of the formation of a self-concept among primary school children. Theoretical approaches to the research are determined and cognitive, emotionally-evaluation components of a self-concept among younger schoolchildren are singled out. It was experimentally revealed asynchrony of the formation of components of a self-concept among boys and girls of a primary school. It was found that the components of a self-concept among girls are similar to those among boys who are 1 or 2 years older. It was also found out that the third part of boys and the fifth part of girls of younger school age tend to have a negative self-concept, manifestations of which are: negative content of their self-image, inadequate self-esteem, high level of anxiety and low level of self-control development. The main factors which influence the formation of a self-concept among the 1st-4th grade pupils are: communication with important others and the psychological mechanisms are: reflectiveness and self-control.