У дисертації здійснено теоретичне, методологічне та організаційнометодичне дослідження проблеми формування художньо-ментального досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва та хореографії. Запропоновано поліпарадигмальний та міждисциплінарний підходи до теоретичної рефлексії феномену та поняття «художньо-ментальний досвід»; текто-партисипативний підхід та дименсіональнрий принцип до побудови методико-організаційної системи його формування. Узагальнено концептуальні положення щодо ментальної проблематики в теорії науки. Обґрунтовано методологічні та теоретичні засади художньої ментальності; визначено основні конвергентні блоки теоретичної моделі художньо-ментального досвіду: когнітивнорепрезентативний, ціннісно-регулятивний, мотиваційно ідентифікаційний, якісно-творчій.
The thesis of dissertation presents a theoretical, methodological, organizational and methodological generalization of the problem of forming artistic and mental experiences of future teachers of music and choreography. Poly-paradigm method and methodology to poly-modal theoretical reflection and the phenomenon of "art and mental experience" proposed also as tecto-participatory method to building organizational and technical system in its formation of future music and choreography teachers. Conceptual provisions regarding mental problems in the theory of science, which are classified based on scientific approaches to pedagogical research mentality, are generalized. The methodological and theoretical foundations of artistic mentality, the basic blocks of converged theoretical model of artistic and mental experience: Cognitive-representative, value-regulatory, motivational-identification, qualitative and effective.