Дисертаційне дослідження присвячене актуальній психолого-педагогічній проблемі
формування уявлень про неживу природу у дітей старшого дошкільного віку зі зниженим зором. Визначено, що природничі уявлення у дітей з порушеннями зору розвиваються в умовах активної діяльності відповідно до загальних закономірностей психічного розвитку дитини, але внаслідок обмеженості зорового сприймання має свої специфічні особливості. Обґрунтовано методику корекційно-педагогічної роботи з формування уявлень про об’єкти та явища неживої природи у даної категорії дітей, яка базувалася на загальнодидактичних і спеціальних принципах навчання й виховання дітей зі зниженим зором, а також специфічних принципах екологічної освіти; враховувала комплексний підхід до формування уявлень, в тому числі між педагогами дошкільного закладу та батьками, а також створення екологічно-розвиткового середовища. Доведено ефективність експериментальної методики.
Dissertation covers significant psychological and educational issue of attention development in visually impaired preschoolers. It has been determined that imagination of children with visual impairments about nature develops under circumstances of dynamic activities in accordance with the general regularities in mental development of a child, however due to limited visual perception has certain specific features. The methodology of correctional and educational work with formation of representations in this category of children about objects and inanimate nature phenomena has been proved, which was based on general educational and special educational principles and education of visually impaired children together with specific principles of environmental education; a comprehensive approach of imagination formation, including that one between preschool teachers and parents, was taken into account as well as creation of eco-developmental environment. The efficiency of experimental methodology was proven.