В роботі розглянуті передумови та методичні вимоги до використання дидактичних комп’ютерних ігор на уроках фізики. Розкрита природа гри, її педагогічний потенціал та сучасні тенденції розвитку. Проаналізовано методичні особливості та організацію інтелектуальних дидактичних ігор з метою активізації навчання фізики для учнів основної школи в навчальний та позаурочний час. Представлено створений комплекс дидактичних комп’ютерних ігор відкритого типу, які призначені для активізації пізнавальної діяльності учнів основної школи. Описано методику використання навчально-методичного комплексу на уроках вивчення нового матеріалу, формування вмінь та навичок, узагальнення та систематизації, в позаурочний час та з метою пропедевтики. Експериментально перевірено ефективність використання розроблених ігор з метою активізації навчання фізики в основній школі.
This thesis researches prerequisites and methodical requirements for using of the didactic computer games at the physics lessons. It is considered the nature of the game, its pedagogical potential and modern evolution tendencies. It is researched methodical peculiarities and organizing of intellectual didactic games aiming for more active physics studying by the Basic School pupils at the lessons and at the outof-lesson time. The paper presents the developed complex of the open type didactic computer games, which are aimed for stimulation of the knowledge activity of the Basic School pupils. It is also described the methodology of using of educational and methodical complex at the lessons, when new material is studied, formation of abilities and skills, generalization and systematization at the out-of-lessons time and for the purpose of pro-pedeutics. Efficiency of the created games using was tested experimentally with the aim of activation of physics studying in the Basic School.